Rederiene tror de vil være klimanøytrale i 2050
Det viser Rederiforbundets Konjunkturrapport.
Maritim næring har store ambisjoner for grønn omstilling og norske rederier er helt i tet i arbeidet med nullutslippsløsninger og grønn omstilling.
Vilje til å utvikle nye løsninger
På dette området viser hele den norske maritime klyngen, med rederier, verft, utstyrsleverandører, sjøfolk, klasseselskap og øvrige tjenester stor vilje og evne til å utvikle nye løsninger som er ledende i verden.
Tall fra Konjunkturrapporten viser at 77 prosent av rederiene tror de vil være klimanøytrale i 2050, i tråd med Rederiforbundets klimastrategi. Samtidig mener hele 94 prosent av medlemsrederiene at dagens virkemiddelapparat ikke er rigget for å skalere opp teknologi og løsninger for det grønne skiftet.
- Trenger flere verktøy
- Virkemiddelapparatet trenger flere verktøy i verktøykassen. Differansekontrakter, fond for grønne maritime løsninger og risikoavlastning for å investere i teknologi som reduserer CO2-utslipp er helt nødvendige virkemidler for å få fart på det grønne skiftet, sier leder i Rederiforbundet, Harald Solberg, og legger til;
- Det er havet vi kan i dette landet. Norge har store muligheter for grønn næringsutvikling som bidrar til både lavere utslipp, jobbskaping og verdiskaping. Maritim næring er i front på de grønne løsningene, men vi trenger også politikk og vilje til å bruke markedsmekanismene effektivt for å sette fart på utviklingen. Vi har gode løsninger for å finansiere piloter og banebrytende teknologi, men vi svikter når løsningen skal rulles ut i stor skala. Derfor må virkemiddelapparatet tilføres mer av inntektene som kommer inn fra høyere avgifter på klimagassutslipp. Dette gjelder også inntekter fra EUs kvotesystem når skipsfarten innlemmes fra 2024, sier Solberg.
Kilde: Norges Rederiforbund