Kongsberg Maritime skal levere til tre tankskip
Fartøyene som skal bygges er avanserte tankskip som ved hjelp av vindassistert teknologi, i tillegg til Tärntanks egne batteridrevne hybride løsninger, vil operere med lavt utslipp.
Tärntank er en ledende tankskipsoperatør i Nordsjøen og Østersjøen.
De nye skipene bygges hos China Merchants i Yangzhou og skal leveres i 2025. I tillegg til design og ingeniørtjenester skal Kongsberg Maritime levere en utstyrspakke bestående av blant annet styremaskin, ror, propeller, sidepropell, integrerte automasjonssystemer, kontrollsystemer for propulsjon og dekksmaskineri.
Kongsberg Gruppen skriver i en børsmelding at kontrakten har en verdi på 120 millioner kroner.
Rene teknologier
– Denne kontrakten markerer Kongsberg Maritime som en foregangsleverandør når det gjelder å designe lavutslipps- og bærekraftige løsninger for skipsindustrien, sier Rune Ekornesvåg, salgsdirektør Ship Design i Kongsberg Maritime. Han legger til at Kongsberg Maritime er stolte av å ta del i et prosjekt som inkluderer så mange energisparende og rene teknologier installert på ett fartøy.
De nye fartøyene vil redusere karbonutslipp ved bruk av metanoldrevne motorer, vindassistert fremdrift, hybridbatterisystemer og landstrøm. Vindteknologien forventes å redusere utslippene med opptil nitten prosent, i tillegg til 40 prosent reduksjonen Tärntank allerede har oppnådd på seks tidligere fartøyer. De nye fartøyene skal ha en energi effektivitetsindeks nær 40 prosent under 2025 fase tre krav.
Metanol- og vindassistanse
– Med disse fartøyene, som vil være klargjort for metanol- og vindassistanse, tar vi et stort skritt fremover i vår reise som forløperen innen miljøeffektiv og sikker frakt, sier Claes Möller, administrerende direktør i Tärntank Ship Management AB. Tärntank mener fremdrift med vindhjelp er et av de mest lovende tiltakene for å redusere drivstofforbruket i skipsindustrien.
Kongsberg Maritimes samarbeid med Tärntank startet allerede i 2013, da de designet fire LNG-drevne kjemikalietankskip for selskapet. Disse ble etterfulgt av en kontrakt for ytterligere to fartøy i 2019.
Kilde: Børsmelding fra Kongsberg Maritime
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.