23948sdkhjf

Havarikommisjonen kritisk til rusttregt stål etter alvorlig trafikkulykke

Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer.

Det kommer fram etter en alvorlig ulykke på E6 nord for Andelva i juli 2021. En person kjørte inn i midtrekkverket, og dette delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen.

Ble alvorlig skadet

Det var to personer i bilen, og passasjeren ble påført alvorlige skader.

Undersøkelsen har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, utformet i rusttregt stål, har ført til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen og redusert rekkverkets styrke. Personbilen kolliderte med midtrekkverket i et nød-/driftsåpningsområde hvor en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon.

Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer. Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål på E6 mellom Dal og Kolomoen.

Ikke fått opplæring

Strekningen var en del av Statens vegvesens utbygging av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen, og inngikk i et pilotprosjekt for bruk av rusttregt stål i veiutstyr. Estetikk og design var blant kriteriene som lå til grunn for valg av material, leverandør og utforming av rekkverk.

Ifølge Havarikommisjonens rapport hadde Mestas driftspersonell som skulle smøre nød-/driftsåpningene, hadde ikke fått opplæring eller tilstrekkelige instruksjoner i hvordan låsekonstruksjonen fungerte, samt hvordan tregheter forårsaket av korrosjon skulle håndteres. Låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningene hadde også svakheter ved designet som kunne medføre falsk låsing som dels var vanskelig eller umulig å oppdage visuelt ved vedlikehold. 

Stod i et fuktig miljø

Midtrekkverket stod i et fuktig og saltholdig miljø grunnet salting av strekningen vinterstid. Rekkverkets design bidro også til vann- og saltansamling. Dette påskyndet den aktive korrosjonen av det rusttrege stålet og forhindret at materialet fikk produsert et beskyttende korrosjonssjikt slik som tiltenkt. 

 Statens Vegvesen uttaler i en kommentar til rapporten at de tar lærdom av feilene som er gjort, og at de sterkt beklager de følgene som ulykken fikk.

Kilde: Statens Havarikommisjon

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.247