Solstad kutter utslippene fra enda et fartøy
Det 157 meter lange «Normand Vision» klarte å spare 150 tonn drivstoff på overfatrten, ifølge Solstad, og legger til at det var mulig gjennom samarbeid med langsiktig samarbeidspartner Ocean Installer, god planlegging og proaktivt mannskap og landstyring.
Kostnadsbesparende
Ifølge det norske selskapet har 150 tonn drivstoff en omtrentlig kostnad på 1,5 millioner kroner, og det tilsvarer ca. 480 tonn CO2, det samme som de årlige utslippene fra 200 fossile personbiler.
Ved å ta vær- og sjøforhold i betraktning, klarte teamet å finne en optimal gjennomsnittsfart på 9,7 knop for ruta på 5000 nautiske mil, med hastigheten så lav som 8 knop på enkelte deler av overfarten.
Det ble oppnådd en estimert besparelse på 25 prosent sammenlignet med det som opprinnelig var planlagt og hva som er bransjestandarden for denne typen drift, opplyser Solstad.
Solstad introduserte Solstad Green Operations tilbake i 2010 med fokus på enkle operasjonelle tiltak som mannskapet kan gjøre på daglig basis for å redusere utslipp. For 2023 fokuserer selskapet på bruk av «slow steaming» når det er mulig, spesielt på lange overfarter til og fra Vest-Afrika, Amerika og Asia/Australia.
Kan oppleve utfordringer
– Noen ganger kan vi oppleve noen utfordringer med å kombinere prosjekter og operasjoner med sakte «damping», men overraskende ofte ser vi at dette kan gjøres uten vesentlige avvik i driftsplanene og samtidig gi betydelige utslippsbesparelser, sier Tor Inge Dale, bærekraftsansvarlig i Solstad.
I fjor begynte et annet byggestøttefartøy, «Normand Ocean», å spare mer enn 25 prosent på drivstoff etter installasjon av batteri og landstrømsystem.
Tidligere i år rapporterte Solstad at de hadde oppnådd "utrolig" suksess ettersom plattformforsyningsfartøyet (PSV) «Normand Leader» hadde spart 29 prosent av utslipp og drivstofforbruk sammenlignet med en normal overfart.
Kilde: Offshore-energy.biz
Kilde: Ofdfshore-energy.biz
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.