Her skjæres supplyskipet i biter
– Det er mye utstyr av god kvalitet om bord som kan brukes på nytt. Dette selger vi videre fortløpende etter kvalitetssjekk, sier Christoffer Haver Hansen, arbeidsleder og verneombud på Green Yard Feda.
Baugen rives av
Over oss rives en del av baugen til supplyskipet Sea Pollock løs fra resten av skroget, før den løftes med kran ned på en ventende tilhenger.
– Dette er skrapjern som går til omsmelting for å bli råvare og brukt på nytt. Det er veldig lite restavfall igjen fra et resirkulert skip, sier Haver Hansen.
Alt resirkuleringsarbeid på verftet blir utført etter de strengeste miljøkravene i verden.
Jobben starter på kaia
Arbeidet med å plukke utstyr fra båten starter gjerne på kaia. Så trekkes båten inn i verftshallen, der jobben med skjærebrenner starter.
– Vi bruker høytrykksoksygen når vi skjærer løs delene. Det er derfor gnistføyka slår så langt ut, sier Haver Hansen.
Deles opp: Supplyskipet deles opp i biter, og så blir metallet resirkulert.
Til sammen ni mann jobber med å dele opp fartøyet, som er 70 meter langt og opprinnelig veide over 2000 tonn.
– Vi jobber oss nedover i skipet, etasje for etasje. Delene fraktes bort til saksa etter hvert de blir skåret løs. Der blir de klippet opp i enda mindre biter. Til slutt samles alt på kaia, der det blir hentet av en båt og kjørt til omsmelting i utlandet, sier Haver Hansen.
Om bord på Sea Pollock er de fire etasjene som utgjorde broa og lugarer allerede sanert. Nå jobbes med å skjære løs resten.
På polsk
På dekk er det satt opp ulike sorteringskasser, som er merket på både norsk og polsk.
– Vi har en del polakker som jobber her. Derfor trenger vi merking på begge språk, sier Haver Hansen.
Kuttes opp: Baugen kuttes opp i deler og blir satt på ei vogn.
Aluminium, stål, tynnmetaller og kobber havner i ulike kasser. Men det aller meste av utstyret er allerede plukket av båten og solgt. Som flenser, ventiler, elektrisk utstyr fra broa, pumper, styremaskiner, generatorer, girkasser, hovedmotor og nødaggregat.
– Vi prøver å selge så mye som mulig for å få sirkulærøkonomien til å gå rundt, sier Haver Hansen.
Blir til nytt metall: Baug-delen er demontert og kjøres så bort for gjenvinning til nytt metall.
Resirkulert siden 2018 og 2021
Green Yard Feda og Green Yard Kleven har resirkulert skip siden henholdsvis 2018 og 2021. Begge verftene er godkjent og står på EU-listen. De er også ISO-sertifisert innen miljø 14001 og kvalitet 9001.
Kilde: Kleven
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.