Klare for å reaktivere oljerigg
– Den kom inn for fem års-klassing og oppgraderinger. Nå håper jeg vi snart at vi kan komme i gang, sier Jakob Jensen, prosjektleder ved Green Yard Feda.
Klassing betyr at et klassifiseringsselskap, i dette tilfelle DNV, sjekker at riggen følger nasjonale og internasjonale lovbestemte forskrifter og standarder med hensyn til riggens skrog, utstyr, besetning og generell tilstand.
Stor jobb
– Green Yard Feda skal bidra til å mobilisere riggen. Når klarsignalet fra kommer fra Dolphin Drilling som eier riggen, vil det kunne bli enormt mye arbeid på veldig kort tid, sier Jensen.
Konkret hva veftet skal gjøre, er det litt tidlig å si så mye om.
– Vi skal i alle fall assistere med utførelsen av klassejobben, og Dolphin Drilling har en lang liste av ting som skal oppgraderes om bord, sier Jensen.
Grønn rigg
Borgland Dolphin ble bygget i 1977 og ombygd i 1999, og regnes som en av de grønneste boreplattformene i Norge.
– En viktig grunn til dette er dieselforbruket på 10.000 liter per døgn. Det utgjør en tidel av forbruket til en moderne rigg, sier Jensen.
Ligget lenge: "Borgland Dolphin" har ligget ved Green Yard Kleven-verftet en god stund. Foto: Sveinung W. Jensen
Vedlikeholdsarbeid
Mens den har ligget i Fedafjorden, har rundt 30 mann vært om bord to uker hver fjerde uke. I tillegg til å drive generelt vedlikehold, har mannskapet startet pumper og motorer, kjørt utstyr og sørget for at alt fungerer som det skal.
– Riggen kan bli kalt ut på jobb på kort varsel. Derfor er det også viktig at vi er klare til å bidra i reaktiveringsarbeidet, sier Jensen, og legger til:
– Fra vi startskuddet går har vi åtte uker på å få riggen klar. Da blir det alle mann på dekk!
Kilde: Pressemelding fra Green Yard Kleven
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.