HAV Group satser på grønn omstilling for nærskipsfart
Initiativet ble presentert på et bransjearrangementet under Nor-Shipping.
Ved å studere generiske operasjonsmønstre, analysere spesifikke fartøys typiske driftsprofil, og utnytte datterselskapenes komplementære kompetanse, kan HAV Group utvikle dedikerte skipsdesign for lastefartøy som går i nærskipsfart samt drivstoff- og energikonverteringsløsninger som sørger for lavest mulig levetidskostnader (TCO) samtidig som utslipp reduseres.
Muliggjør grønn omstilling
– HAV Group muliggjør grønn omstilling til havs. Vi ser at nærskipsfarten kan og sannsynligvis bør lede an og akselerere utviklingen i retning nullutslipps sjøtransport. Dette er imidlertid et utfordrende regulatorisk, teknologisk og økonomisk landskap å navigere i, så vi har slått sammen ekspertisen vår for å gi råd om alt fra skipsdesign til hvilke energibærere og fremdriftssystemer eiere av lastefartøy som går i nærskipsfart bør velge, sier Gunnar Larsen, konsernsjef i HAV Group ASA.
Blant flere andre ting har HAV Group gjennomført en studie av AIS-data fra relevante skip i det såkalte «short sea»-segmentet for å få en dypere innsikt i typiske seilingsdistanser, -hastigheter og tid brukt i havn og til seiling.
Samarbeid med redere
Denne innsikten kombinert med dybdeforståelse om regulatorisk krav samt teknologiene som er tilgjengelig for å realisere nullutslippsambisjoner for nærskipsfart, gir HAV Group en unik posisjon for å gi råd om passende teknologier og optimale løsninger for skip som går i nærskipsfart. Den type innsikt er skreddersydd og utviklet i nært samarbeid med redere.
HAV Group har dybdekunnskap om skipsdesign, energidesign, smarte kontroll systemer, fremdriftssystemer, automasjon, navigasjons- og kommunikasjonssystemer, vannbehandlingssystemer og nullutslipps energikilder og -løsninger. All denne kompetansen og teknologien vil tas i bruk for å muliggjøre den grønne omstillingen for nærskipsfart.
Sterkt påvirket av fleksibiliteten
– Dagens shippingbransje er sterkt påvirket av fleksibiliteten som ligger i muligheten til å ta store mengder energi om bord et skip i form av diesel med stor energitetthet. Nye drivstoffalternativer og energiløsninger vil trolig kunne utnyttes enda bedre når man begynner å evaluere optimale driftsløsninger og -hastigheter for disse, legger Gunnar Larsen til.
HAV Group tilbyr tjenester innen skipsdesign via HAV Design; bærekraftige energi-, fremdrifts-, automasjon- og NavCom-systemer gjennom Norwegian Electric Systems; hydrogen- og ammoniakk-baserte energisystemer via HAV Hydrogen; og vannrensesystemer gjennom Norwegian Greentech.
HAV Group har hovedkontor i Fosnavåg.
Kilde: Pressemelding fra HAV Group