23948sdkhjf

Fitjar har tatt skrogbyggingen hjem

Fitjar Mekaniske Verksted bygger nå alle skrogene selv. - Skrogprisen for nybygg utgjør nå om lag 25 prosent av en total byggekostnad.

Det sier Hugo Strand, som er direktør ved Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) til organisasjonen Norske Skipsverft.

Han kan videre fortelle at alle fartøy som verftet har levert i det siste og som er under bygging nå utføres komplett ved verftet.

Totalverdi på 650 millioner

- I år leverer vi fire nybygg til en kontraktsverdi av om lag 650 millioner kroner, og når alle skrogene til disse er bygget lokalt, da blir verdiskapningen stor, sier Strand.

Norske Skispverf skriver at skrogbygging ved FMV gir både arbeidsplasser og økonomiske ringvirkninger, kortere leveringstid, lavere prosjektrisiko, bedre kvalitet og styrking av det norske maritime clusteret.

Vinn-vinn-sitauasjon

– Det er positivt for våre kunder, våre leverandører, oss selv, lokalsamfunnet og regionen, finansvesen og ikke minst Staten, fastslår Strand.

 Han legger til at dette er en vinn-vinn-situasjon for alle parter.

- Hvorfor gjør FMV dette?

– Fordi vi er dyktige nok til å gjøre det, har egne design og i noen grad infrastruktur som er tilpasset det, og fordi vi liker norsk verdiskapning, er det kontante svaret fra verftsdirektøren.

Må verdsette bygging i Norge

 – I tillegg gir kombinasjonen stål/rør/malingsarbeid nybygg synergier med tilsvarende for ombyggingsprosjekter.Når dette er sagt, kunne vi trolig ha tjent like mye om ikke mer dersom vi for eksempel hadde investert i et polsk skrogverft, sier Strand. Han mener det er på høy tid at også andre enn FMVs kunder begynner å verdsette komplett bygging av fartøy i Norge – ikke minst Staten.

Kilde: Norske Skipsverft

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078