23948sdkhjf

Plastløfte-bedrifter jobber også innen metall

Så mange som 51 prosent av Plastløfte-bedriftene jobber også med metall. Fokus på kutt i plastforbruket viser seg også å ha positive konsekvenser på bruken av andre materialer.

72 bedrifter er med Grønt Punkt Norges Plastløfteprosjekt.

Og mer enn halvparten av disse – 51 prosent – jobber også med metaller..

Smitter over

Det unike med Plastløftet, er at bedriftene som har gjennomført dette, også bruker andre materialer enn plastemballasje

I 2022 sto disse 74 bedriftene for denne andelen av den totale medlemsmengden til Grønt Punkt Norge:

  • 51 % av metallemballasjen
  • 49 % av emballasjekartong og drikkekartong
  • 40 % av plastemballasjen
  • 31 % av glassemballasjen
  • 28% av bølgepapp og kraftpapir

– Vi er sikre på at ved at medlemmene jobber konkret med å øke bruk av resirkulert materiale, unngå overemballering og designe for gjenvinning for plastemballasje, også tar med seg dette arbeidet over på andre emballasjematerialer, sier Daae.

Ifølge Grønt Punkt Norge har de 77 medlemsbedriftene brukt 16.177 tonn resirkulert plast, kuttet 2.905 unødvendig plast, erstattet 3.888 tonn og designet 3.752 tonn plastemballasje for gjenvinning.

I 2022 gjennomførte 74 medlemsbedrifter Plastløftet. De bedriftene står for 40 prosent av den totale plastemballasjen som Grønt Punkt Norge sine medlemmer satte på markedet i fjor.

Resultatene etter rapporteringen for 2022 viser nok en gang at deltakelse i Plastløftet gir resultater.

  • Det er brukt 16.177 tonn resirkulert plast.
  • 2.905 tonn unødvendig plast er kuttet.
  • 3.888 tonn plastemballasje er erstattet med andre materialer.
  • 3.752 tonn plastemballasje er designet for gjenvinning

Gjennomført Plastløftet

Å ta Plastløftet handler om å forplikte seg til å jobbe med å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast eller designe for gjenvinning. Hvert år må man rapportere på ett eller flere av disse punktene, for å bli godkjent som en av Plastløftet-bedriftene.

– Vi skiller mellom det å ta Plastløftet og gjennomføre, fordi det ikke skal være noe ris bak speilet hvis du tar Plastløftet, men ikke klarer å iverksette noen tiltak. Samtidig er det bare de som faktisk gjennomfører og rapporterer konkrete endringer som får profilere seg som en Plastløftet-bedrift, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge. Å delta i Plastløftet-samlinger er imidlertid åpent for alle medlemmer, både de som har tatt Plastløftet og ikke.

Bedrifter som gjennomfører Plastløftet kan profilere det i rapporter, markedsføring og andre relevante kanaler – men ikke på emballasjen.

 

Kilde: Grønt Punkt Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.085