Har utviklet bransjens første ubemannede overflatefartøy
Det opplyser selskapet selv i en pressemelding.
Dataene skal bidra til å redusere usikkerheten i forventet årlig energiproduksjon for nye havvindparker. Ørsted, som har tatt patent på USV-konseptet, ser et enormt potensial i teknologien og har startet serieproduksjon basert på den vellykkede prototypen.
– Det spesielle med vårt USV-konsept er at det kan transportere måleutstyr til og fra havvindparkene uten hjelp av store, spesialiserte hjelpefartøy, og samtidig kan det ubemannede fartøyet samle inn store mengder data på egenhånd over en lengre tidsperiode, som kan sendes tilbake til land og behandles i sanntid, sier Frederik Søndergaard Hansen, programleder og medoppfinner av USV-konseptet
Hugin USV
USV-prototypen har fått navnet Hugin USV. Den er designet for å være i kontinuerlig drift under harde værforhold i opptil ett år av gangen. Fartøyet har innebygd navigasjonssystem, slik at det kan operere med ulik grad av autonomi, og det kan styres både innenfor operatørens siktlinje og utenfor operatørens siktlinje via en kontrollsentral.
USV-konseptet er oppfunnet av ansatte ved Ørsted og er patentert. Design, utvikling, konstruksjon og testing av USV-prototypen ble utført som en del av Ørsteds innovasjonsprogram i samarbeid med utvalgte industripartnere.
Dansk verft bygger prototype
Prototypen er bygget av det danske verftet Tuco Marine Group, og USV-kontrollsystemet ble levert av det innovative norske selskapet Maritime Robotics AS.
– Utviklingen av USV-prosjektet er et prakteksempel på Ørsteds innovasjonsmodell. Til å begynne med identifiserer vi problemene vi står overfor i vår bransje, i dette tilfellet kvalitetsproblemer, dyre kostnader og lange ledetider, for å sikre kritiske vinddata.
– Deretter følger vi vår tre-trinns innovasjonsmodell, vi bygger prototypen og vi demonstrerer verdien gjennom en «testfase» til vi har et helt kommersielt produkt. Alt i et Ørsted-ledet samarbeid med eksterne partnere og leverandører som har den kompetansen og kunnskapen vi trenger for at vi skal lykkes, sier Jacob Edmonds, leder for innovasjon i Ørsted.
Ny type USV-fartøy
Resultatene er så gode at Ørsted har startet serieproduksjon av en ny type USV-fartøy, som bygger på erfaringene fra prototypen og utvider de operasjonelle egenskapene til også å omfatte aktiviteter på dypere vann i forbindelse med utbygging av flytende vindparker i fremtiden.
Den nye USV-typen er produsert i Danmark av Tuco Marine Group, og kontrollsystemene er levert av Maritime Robotics, som også var partnere i utviklingen av prototypen. Det er forventet at fem nye USV-fartøyer vil bli produsert før utgangen av 2023.
Kilde: Metal-supply.dk