Scania legger inn den første ordren på grønt stål
Den innledende kontrakten vil gi Scania bærekraftig produsert stål for å bygge sine lastebiler, slik at selskapet kan ta nok et «stort skritt mot å redusere klimaavtrykket til kjøretøyproduksjonen».
Levering i 2027
Produksjonen starter ved H2 Green Steels nye anlegg i Boden, Nord-Sverige, i 2025, med leveranser av det bærekraftige materialet satt til 2027.
Den vidtrekkende avtalen er et sentralt element i Scanias strategi for å eliminere de største kildene til karbonutslipp fra de mest utslippsgivende produksjonsmaterialene og batteriene. Scania har som mål å fase ut hovedkildene til CO2-utslipp i leverandørkjeden innen 2030, inkludert et mål om å bruke 100 prosent grønt stål, 100 prosent grønne batterier, 100 prosent grønt aluminium og 100 prosent grønt støpejern i produksjonen.
-Med denne første ordren fra vår strategiske partner H2 Green Steel, fortsetter vi fremgangen mot å minimere klimapåvirkningen fra leverandørkjeden vår, sier Anders Williamsson, konserndirektør, leder for FoU og innkjøp i Scania.
Har vært støttespiller fra dag en
-Scania har vært en av våre største støttespillere fra dag én. Ikke bare for å bidra til å skape muligheten for grønt stål, men også som en tidlig startkapitalinvestor. Deres støtte og partnerskap i å lage verdiforslaget har bidratt massivt til våre gå-til-markedsstrategier. Scania er virkelig en pioner innen bærekraft og var først i sin sektor til å sette vitenskapsbaserte mål i tråd med Parisavtalen. Nå gjør alle våre fremoverlente avtakskunder det samme, sier Mark Bula, kommersiell leder for Boden Steel i H2 Green Steel.
Kilde: Steeltimes International