Slåttland Group satser på diesel og strøm av resirkulert plast
ENORMT POTENSIALE: Behovet for strøm og diesel har bare blitt større – akkurat som overskuddet av plastavfall. At noen kan gjøre butikk ut av det, slår to digre fluer i en kjempesmekk!
Depo Solutions Norge har kjøpt opp og videreutviklet en depolariseringsteknologi fra Tyskland og etablert Depo Solutions Norge AS.
Depo Solutions Norge AS som ledes av Tor Henning Ramfjord, tidligere administrerende direktør i National Oilwell Norge, har med seg medinvestor Sigurd A Slåttland i Slåttland Group. Sammen har de utviklet et konsept for å skape verdier av plastavfall med ny teknologi.
I september igangsettes bygging av to komplette fullskala-anlegg på Rudskogen. Slåttland har ansvar for engineering og teknisk utvikling samt for fabrikasjon av anleggene.
Tor Henning Ramfjord, adm.dir. i Depo Solutions. Foto: Depo Solutions.
Modulbasert og oppskalerbart
Depo Solutions jobber med modularisering og stadardisering, med det for øye at man har stor fleksibilitet på logistikk, oppskalering og tilpasning
– Et standard anlegg har en kapasitet på 4.000 tonn plast, og oppskalering til å doble eller tredoble er enkelt når systemet bygger på legoklossprinsippet, sier Slåttland.
Plast blir til strøm eller diesel
Et standardanlegg har kapasitet på 4.000 tonn plastavfall, og kan enten produsere 4 millioner liter diesel eller 17 GWh strøm, som er nok til å dekke 680 husholdninger og vel så det.
– Som følge av dette, viser avfallsselskapene også stor interesse i forhold til resirkulering. En slik investering har også en veldig kort tilbakebetalingstid og vi ser at mange vil tjene penger på avfallet sitt, sier Slåttland og legger til at de naturligvis har sikret seg patentet på denne teknologien.
Lavere krav til innsamlet plast
– Foretrukne plasttyper er PP og PET. Selv om alle sorter plast kan benyttes, har disse to typene større virkningsgrad og er derfor å foretrekke, sier Slåttland.
– Prosessen gjør plasten flytende. Det skaper en gass som igjen skaper diesel. Men ved å avbryte prosessen på gassnivå, kan det også bli til energi som kan omdannes til strøm, sier Slåttland.
Hele prosessen benytter egenprodusert diesel som energikilde, og har en virkningsgrad på 90 prosent.
Ved å benytte gassen fra prosessen i en fuelcelle skaper man 17GWh strøm
30 nye anlegg i 2024 – etter det mye mer
– Som de tidligere nevnte legoklossene, er det veldig enkelt å oppskalere til større anlegg. Et forsiktig estimat av hva vi bør og kan forvente, er å lage og selge 30 nye anlegg i løpet av 2024, sier Slåttland.
Han legger til at de har valgt å være litt forsiktige i begynnelsen og at de etter det kommer til å sikte mye høyere.
– Dette vil bidra til å redusere et stort miljøproblem samtidig som det skaper verdier.
I første omgang vil Depo Solutions til å bygge og selge anlegg i Norge og Europa. Så kommer resten av verden.
3D-illustrasjon av anlegget: Depo Solutions.
Veldig stort og veldig grønt
– Potensialet er veldig stort og veldig grønt! Det er svært god sirkulærøkonomi, sier Slåttland.
Pilotanlegget deres i Wegberg i Tyskland har produsert diesel i tre år allerede. Det vil fortsatt bli videreutviklet, selv om mange av «barnesykdommene» er ivaretatt.
Anleggene vil bli mer optimale og mer mobile med modularisering og standardisering.
Pilotanlegget i Tyskland. Foto: Depo Solutions.
Flere samarbeidspartnere
Siden svært lite plastskrap blir resirkulert i dag, er problemstillingen høyaktuell.
– Vi er i dialog med REV Ocean. Depo Solution AS er i dialog med REV Ocean om at all plast de samler i havet, kan brukes til å forsyne skipet med nødvendig drivstoff, sier Slåttland.
Depo Solutions Norge har flere samarbeidspartnere.
– Vi har avtale med Felleskjøpet om å overta all innsamlet landbruksplast. Trafigura AS, verdens tredje største uavhengige oljetrader, er en god samarbeidspartner på diesel.
Kilde: Intervju med Plastforum.