23948sdkhjf

ABB-systemer på tre fartøyer nominert til pris på messe

Nor-Shipping deler ut sin energieffektivitetspris på åpningsdagen, og ABBs energistyringssystem EMMA og likestrøms distribusjonssystem Onboard DC Grid er med i kampen om utmerkelsen.
Nor-Shipping 2013 går av stabelen på Lillestrøm tirsdag 4. juni til fredag 7. juni. Fire nominasjoner kjemper om den gjeve «Energy Efficiency Award,» som vil gå til det fartøyet man mener gir det beste bidraget til en mer effektiv utnyttelse av energi ombord. ABB har levert systemer ombord i tre av dem, Viking Grace, Marco Polo og Dina Star.

- Vi er stolte av å ha levert energieffektiv teknologi til tre av fire fartøy som kan vinne den høythengende energieffektivitetsprisen. Dette bare understreker ABBs posisjon som et ledende selskap som tilbyr innovative og energieffektive løsninger til den maritime industrien. Vi er spesielt fornøyde med at våre anstrengelser for å tilby mer effektive, smartere og miljøvennlige løsninger får anerkjennelse av bransjen, sier leder for ABBs norske marinevirksomhet, Sindre Sætre i en pressemelding.

Viking Grace er verdens første LNG-drevne passasjerskip av en viss størrelse. Skipet er eiet av Viking Line, som valgte ABB som leverandør av et komplett elektrisk anlegg og fremdriftssystem, såvel som selskapets energihåndteringssystem, EMMA. Dette er et verktøy for beslutningsstøtte og tilhører ABBs informasjons- og kontrollsystem VICO (Vessel Information and Control). EMMA håndterer prosesser i tilknytning til energisystemene ombord, slik at drivstoffbruket kan reduseres.

Marco Polo tilhører CMA CGM, verdens største konteinerskip, og kan nyte godt av ABB-systemet OCTOPUS. Dette er programvare som gir beslutningsstøtte basert på informasjon fra en lang rekke parametere - blant annet vær, bølgehøyde, last, skipets konstruksjon, navigasjon og planlagt seilingsrute, noe som er av stor betydning for hvor mye tid og drivstoff fartøyet bruker.

Dina Star er det første skipet i verden som benytter seg av ABBs nye Onboard DC Grid system for likestrømsdistribusjon av strøm ombord. Fartøyet er utrustet med et komplett kraft- og fremdriftssystem fra ABB, i tillegg til systemer for automatisering og beslutningsstøtte. Onboard DC Grid er et av markedets mest fleksible kraft- og fremdriftssystemer og kan by på opp mot 20 prosents reduksjon i drivstoff-forbruk, sammenliknet med tradisjonelle systemer. Det er også mindre plasskrevende og lavere vekt gir bedre dynamisk styring av fartøyet. Dina Star har også energistyringssystemet EMMA, som i løpet av de nærmeste månedene vil kunne gi kvalifisert data om reduserte utslipp og drivstoff-forbruk.

- Energieffektivitet har alltid vært en de viktigste drivere for vår virksomhet. For kundene er det en fordel å kunne forholde seg til én erfaren leverandør av integrerte systemer for kraftforsyning, automatisering og energistyring. ABB kan på den måten bidra til at fartøyene kan regulere forbruket av drivstoff og energi mer optimalt og sikre at alle systemene ombord får data fra de ulike prosessene, slik at fartøyet kan drives mer optimalt, samtidig som sikkerhet og komfort ivaretas for alle ombord, sier Sindre Sætre.

De tre nevnte skip skal opp imot Fjordlines 'Stavangerfjord og søsterskipet Bergen Fjord som er fjerde nominerte kandidat til prisen.

Vinneren offentliggjøres tirsdag 4. juni på Nor-Shipping-messen.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078