23948sdkhjf

Kongsberg og Myklebust sammen om utslippskutt

Kongsberg Maritime går sammen med Myklebust Verft verft for å konvertere tre hurtigruteskip til hybridteknologi.

Investeringsverdien er på om lag 100 millioner euro.

Kongsberg Maritime har levert 23 prosent kutt i CO2-utslipp på det 121 meter lange passasjerskipet MS «Richard With», eid av Hurtigruten.

Til sammen tre skip

Fartøyet ble ferdig med en omfattende ombygging i fjor sommer ved bruk av Kongsberg Maritimes engineering og teknologi og har nå fullført sitt første år tilbake i drift.

Kongsberg Maritime gikk i fjor sammen med Myklebust Verft verft for å konvertere tre hurtigruteskip til hybridteknologi, og lovet reduserte utslipp og roligere drift. MS «Richard With», bygget i 1993, var det første av tre skip som ble relansert, i august i fjor. Det andre skipet MS «Kong Harald» kom tilbake i drift i mai, og det siste skipet, MS «Nordlys», skal stå ferdig i 2025.

Største i sitt slag

Prosjektet er et av de største i sitt slag i Europa, med en investeringsverdi på rundt 100 millioner euro.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.268