Kjempekrana som skal løfte bruelementene er ankommet Norge
Det er mye stål som skal i sving når Randklev bru skal settes i stand etter ekstremværet «Hans».
Selve brua og bruelementene er for det meste i stål, og det er jammen mye stål som skal løfte brua på plass også. Krana veier nemlig 1450 tonn.
La til kai
Lasteskipet «Wilson Flew IV» la til kai i Oslo like før helga, etter å ha seilt fra Danmark, skriver Bane Nor i en nyhetsmelding på etatens nettsider, ifølge tungt.no.
Om bord hadde skipet krana som Bane Nor har bestilt for å løfte opp Randklev bru fra Gudbrandsdalslågen. Brua ble skadd under ekstremværet Hans.
Måtte til Danmark
Bane Nor fant ikke kraner med tilstrekkelig kapasitet i Norge til å kunne hente opp brua. Dermed måtte de til Danmark, der de fikk leie kran av BMS Heavy Cranes AS. Krana er en Liebherr 11350 som kan løfte 350 tonn.
Arbeidet med å losse startet torsdag, og de første delene kom fram til Ringebu samme dag.
- Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to bruelementene, som veier 270 tonn hver, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor.
Veier 1450 tonn: Krana, som ferdig montert veier 1450 tonn, losses i deler på Ormsundkaia i Oslo. Foto: Nils Maudal, Bane Nor
Veier 1450 tonn
Når delene er kommet fram til Ringebu, skal krana monteres sammen. Krana skal stå på en utfylling i Gudbrandsdalslågen. Ferdig montert veier krana 1450 tonn, og kranbommen er 84 meter lang.
Det er Crane Norway som skal stå for både montering og løftingen av bruelementene.
- Når vi har løftet buelementene på land, skal de to fagverkene undersøkes for eventuelle skader. Vi har etablert et område ved elva der elementene blir lagt slik at vi får optimal innsikt i hva som skal til for å reparere dem, og utføre jobben på stedet, sier Bjurstrøm.
Ifølge Bane Nor-sjefen vil det ta kortere tid før Dovrebanen kan gjenåpnes hvis det er mulig å bruke de samme bruelementene, enn om det må bygges en helt ny bru.
Kilde: Tungt.no