23948sdkhjf

Her blir 270 tonn med stål løftet

Det første av de to bruelementene til Randklev bru ble løftet på land mandag 30. oktober. Det er et viktig steg for igjen å kunne åpne togtrafikken gjennom Gudbrandsdalen.

Randklev bru sør for Ringebu fikk store skader under ekstremværet «Hans».

De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva.

I går ble det løftet første av de to bruelementene på land, en last på nærmere 270 tonn. Løftene blir gjort ved hjelp av en innleid megakran som ble ferdigmontert i forrige uke.

– Vo er svært glade for at vi fikk tak i denne kranen såpass hurtig. Vi jobber for å kunne åpne denne strekningen så raskt som mulig så vi kan frakte folk og godstrafikk klima- og miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane NOR.

Håper på gjenbruk

Det er planlagt to løft denne uka. Etter at bruelementene kommer på land, blir de undersøkt for eventuelle skader. 

– Vi gjennomfører ulike målinger og tar også i bruk ultralyd for å lete etter skjulte sprekker og svakheter i stålet. Vi vet at det er noen skader, men vi skal nå avklare om bruelementene kan gjenbrukes, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm. 

På land: Her er den første delen av brua løfta inn på tørt land.Foto: Andrew Jørgensen, Nordic Unmanned/Bane NOR

Tilstanden på bruelementene vil være med på å avgjøre hvor fort en permanent løsning for Randklev bru kan være på plass. 

– Hvis vi kan gjenbruke bruelementene vil vi raskere kunne åpne opp Dovrebanen for gjennomgående trafikk enn om vi må bygge ei helt ny bru. Gjenbruk er også den beste løsningen i et bærekraftsperspektiv, sier Bjurstrøm.

Må bygge nytt fundament

I tillegg til nybygging eller reparasjon av bruelementene, må også det veltede fundamentet erstattes.

Det nye fundamentet får en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving. Samtidig har det også vært stor erosjon rundt det andre brufundamentet, som også skal utbedres. 

– Fundamentet blir bygd etter dagens tekniske krav, som naturligvis har endret seg siden den opprinnelige brua ble bygd. Før bygging av nytt fundament kan starte, må det ødelagte fundamentet fjernes, samtidig som vi tar hensyn til gjeldende miljøkrav, sier Bjurstrøm.

Selv om Bane NOR nå jobber på høygir for å åpne opp brua, vil dette arbeidet ta tid. Man vet foreløpig ikke når det kan skje, men regner med å kunne legge fram en tidsplan før jul.

Togtrafikk igjen: Å få gjennomgående tog på Dovrebanen igjen er svært viktig for å redusere tallet på lastebiler og biler gjennom Gudbrandsdalen.Foto: Andrew Jørgensen, Nordic Unmanned/Bane NOR

Åpner for tog mellom Ringebu og Dombås

Mandag 30. oktober var også gjenåpningsdag for togtrafikk mellom Ringebu og Dombås, etter at ekstremværet «Hans» førte til flere mindre jordras langs strekningen.

– Å få gjennomgående tog på Dovrebanen igjen er svært viktig for å redusere tallet på lastebiler og biler gjennom Gudbrandsdalen. Ett eneste godstog tilsvarer 30 lastebiler, og vi jobber på spreng for å kunne tilby reisende og næringsliv miljøvennleg transport igjen på strekningen, sier Bjurstrøm.

 

Kilde: Pressemelding fra Bane NOR

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078