Brennestart for havvindskip for Bernhard Schulte Offshore

Brennestarten fant sted ved CRIST-verftet i Polen, og brennestarten markerer oppstarten på produksjonen.
Skroget vil bli bygd ved CRIST før det blir slept til Ulstein Verft for videre utrusting, testing og ferdigstilling.
Les også: Samarbeid mellom thyssenkrupp og Ulstein: Et skritt mot at de nye fregattene kan utstyres i Norge
Tilbake
Matthias Müller, administrerende direktør for Bernhard Schulte Offshore, kommenterer brennestarten slik:
- Vi er svært glade for å være tilbake ved verftet og starte produksjonen av det første CSOV-skipet som er en del av vår nybyggingskontrakt med Ulstein Verft.
Brennestart: Brennestart for nye Ulstein-skip. Foto: CRIST
Les også: Westcon leverer storprosjekt
Fartøyene er designet av Ulstein Design & Solutions AS og har den nye TWIN X-STERN-løsningen med hovedpropeller framme og bak, noe som gjør det ideelt for DP-operasjoner.
God erfaring
Ved signeringa av design- og skipsbyggingskontraktane uttrykte Müller at: - Den gode erfaringen vi har hatt med Ulstein på tidligere nybygg og ombyggingsprosjekt, både når det gjelder egenskaper ved designet og pålitelighet i skipsbyggingsarbeidet, gjør at vi kommer til Ulstein igjen. Det engasjementet de viser for innovasjon og den enestående kvaliteten fra Ulstein Verft var nøkkelfaktorer i avgjørelsen vår. Den eksisterende SOV-flåten vår, der alle skip er levert av Ulstein, har et svært godt omdømme og det viser at markedet setter pris på disse kvalitetene, avslutter Müller.
Les også: Sjøsetting av første CSOV-skip til Olympic
For 132 pesoner: De nye CSOV-ene har en sentralt plassert begevegelseskompensert 'walk-to-work'-gangbru, et heistårn for personell- og lastoverføringer og har innredning for 132 personer. Illustrasjon: Ulstein
Kilde: Pressemelding fra Ulstein