23948sdkhjf

Brun Bygg tenkte utradisjonelt og fikk stålpris for Espenes rasteplass

FRA TRE TIL STÅL: Brun Bygg i Vågå har lang erfaring med produksjon og bygg med elementer i tre, samt montering under krevende værforhold. Derfor satset de og tok på seg et ståloppdrag.

Espenes rasteplass har et overbygg med en lang takpaviljong bestående av 12 dobbeltkrumme moduler, samt et servicebygg som er utformet som et høyt signalpunkt mot veien. Den lavere dobbeltkrumme takkonstruksjonen over rasteplassene vender ut mot fjorden.

Ola Ulvolden (t.v.) er prosjektleder i Brun Bygg og forteller til MetalSupply om den spennende jobben på Espenes rasteplass, der Brun Bygg var hovedentreprenøren. T.h. daglig leder Torstein Brun. Foto: Magne Hagberg.

– Espenes rasteplass har en paviljong som består av et 64 meters vakkert overbygg med benker under. Det har også fire toaletter og et teknisk rom på 40 kvadratmeter, sier Ulvolden.

Han forteller videre at takkonstruksjonen i stål, er fire meter bred med 12 takmoduler i ulik høyde. Stålmontasjen har et ni meter høyt signalpunkt. Totalvekten på stålet er omtrent 35 tonn.

Under montering. Foto: Brun Bygg.

Ulvolden nevner også at rasteplassen har fått flere lyspriser, blant annet beste lyssetting for året, for utrykket som er skapt gjennom belysningen.

– Oppdraget kom fra Statens Vegvesen, Nasjonale turistveger, sier Ulvolden.

Nå kan både gjennomreisende turister og alle mulig andre å ta pausen sin under et kunstverk i stål på sin ferd i Hardanger.

Utmerkelse fra European Steel Design Awards

Siden det ferdes et stort antall biler ved Sørfjorden på veien mellom Kinsarvik og Odda, var det bestemt at Espenes skulle bli et spesielt stoppested med utsikt over fjorden.

– Hele konstruksjonen er bygget i rustfritt stål, med en platetykkelse på seks millimeter. Det er åtte meter mellom søyleparene, sier Ulvolden.

Under montering. Foto: Brun Bygg.

Ulvolden forteller at de fikk en utmerkelse i ESDA (European Steel Design Awards) for dette arbeidet.

ESDA utgis av ECCS (European Convention for Constructional Steelwork) annethvert år.

Det var Norsk Stålforbund som nominerte prosjektet til ESDA i 2023. Elleve finalister ble valgt ut fra 18 nominerte prosjekter fra medlemslandene i ECCS. Espenes rasteplass kom helt til finalen.

De involverte fikk hver sin utmerkelse; Statens vegvesen/Nasjonale turistveger, Code Arkitektur, Dipl.Ing Florian Kosche, Brun Bygg og Størksen Rustfri Industri.

Best tilbud i anbudskonkurransen

Statens Vegvesen hadde engasjert Code arkitekter til å tegne stålkonstruksjonen. Så skulle byggherren finne hovedentreprenør for det litt spesielle oppdraget sitt. For hvem er best, når det kommer til en sånn jobb som kombinerer litt ulike fagfelt?

I anbudskonkurransen konkurrerte Brun Bygg med åtte andre tilbydere, men klarte å være best på både pris og kvalitet. En siste viktig faktor spilte også en viktig rolle, nemlig tiden.

– Vi hadde både en løsning på gjennomføring og kunne love effektiv gjennomføring. Ikke alle hadde en praktisk løsning på hvordan dette kunne gjøres, sier Ulvolden.

Videre forteller Ulvolden at de hadde avtaler på plass som gjorde at de kunne starte produksjon av stålet med en gang og dermed spare byggetid.

Den vesle Vågåbedriften hadde funnet en samarbeidsparter så langt unna som Kina, samt den norske bedriften Størksen Rustfri fra Bergen. Sammenlignet blir jo disse ganske lokale i forhold til kineserne, selv om disse også holder til i ulike landsdeler og tidligere heller ikke hadde hatt noe med hverandre å gjøre. Med to samarbeidspartnere på plass, lå alt til rette for raske resultater.

Nå skal det imidlertid sies at koronapandemien kom brått på alle sammen og satte en strek i regninga når det gjaldt tidsbruken.

– Den tiden var både skipsfart og all øvrig transport fryktelig pressa. Men det gjaldt jo ikke bare oss. Dette ville ha forsinket alle sammen, uansett hvilken tilbyder Statens Vegvesen hadde valgt, sier Ulvolden.

Hele Kina stengte ned. Havnene tok som kjent imot kontainere i sneglefart, men etter tre måneder fikk Brun Bygg stålet til Norge.

– Stålet kom «flatpakket» i containere fra Kina. Alt var prefabrikert der og demonetert igjen før det ble sendt med skip til Norge, sier Ulvolden.

Brukte erfaringen med elementbygging

Ulvolden forteller at alt stålet ble produsert i Kina i samarbeid med Størksen Rustfri i Bergen.

Fra før av hadde Brun Bygg lang erfaring med bruk av elementer i tre. Forskjellen til stål var ikke større enn at de ville ta sjansen på å utvide arbeidsområdet til stål.

Brun Bygg har lang erfaring med elementer til bygg på veiløse plasser. De har blant annet hatt mye jobb for DNT på avsidesliggende plasser med krevende værforhold. Enten det er tre eller stål, er fremgangsmåten stort sett den samme. Foto: Magne Hagberg.

Brun Bygg er medeier i Gudbrandsdal Massivtre AS som ligger en knapp kilometer unna hovedkontoret til Brun Bygg. Der produseres det ulike elementer i limtre.

– Det er sjelden at et bygg blir prøvemontert fullskala i stål. Det er langt vanligere med tre. Det skjer, men ikke i så stor grad. Og dette var mer spesielt og ikke noen vanlig stålhall, sier Ulvolden.

Videre forteller han at alt ble bygget, dobbeltkromma og prefabrikkert i Kina. Prøveoppsettet var viktig å gjøre der; siden frakten var så lang ville de nødig ta risikoen på å sitte med deler som ikke passet sammen her hjemme i Norge.

– Men hovedgrunnen til prøveoppsettet, var at Espenes rasteplass ligger værhardt til i Hardanger. Det ville ha vært krevende å bygge det på stedet. Under monteringen ble det minimalt med stopp, kun noen få dager, på grunn av vindforholdene. Vi var heldige, sier Ulvolden.

På denne måten fikk Brun Bygg ned montasjetiden på byggeplass. For akkurat dette er Brun Bygg gode på; de har bygget mye med elementer på værharde steder.

Dagsturhytte med samme prinsipp: Brun bygg lager dagsturhytter til hver kommune i Innlandet. Denne skal plukkes fra hverandre og sendes i seks deler med helikopter til lokasjonen i Ringebu, eventuelt fem deler hvis det brukes kran. Foto: Magne Hagberg.

Kinesisk møtevirksomhet

– Det ble mye møtevirksomhet underveis med denne jobben. Vi var klar over at vi tok en risiko ved å gå for denne løsningen ved å bruke en samarbeidspartner i Bergen og utenlands prefabrikkering i Kina.

Digitale Zoom-møter med kineserne og nederlandsk tolk ble plutselig en ny hverdagskost for Gudbrandsdalsbedriften.

Og siden produksjonen bestod av rent håndarbeid, kunne ikke Brun Bygg heller sende kineserne noen profiler og få tilbake noe ferdig.

– Både Størksen Rustfri og Brun Bygg var med på selve montasjen. Vi ble ferdige på fem måneder, sier Ulvolden.

Med dette prosjektet kom plutselig flere jobber

I etterkant av prosjektet har Brun Bygg fått flere forespørsler på lignende jobber. Espenes har blitt en fin referanse som har gitt Brun Bygg litt anerkjennelse i arkitektmiljøet, særlig når det kommer til nasjonale turistveger.

– Nå er vi i gang med en ny jobb for Nasjonale Turistveier på Vøringsfossen, også i Hardanger. Der er det også mye stålarbeid ved rekkverk og innvendig/utvendig bygg. Denne jobben hadde vi ikke fått, om vi ikke hadde banet vei med oppdraget på Espenes, sier Ulvolden.

Han legger til at de har med sin nye samarbeidspartner Strøksen Rustfri der også. Denne gangen blir stålet prefabrikkert fra Bergen.

– Nå var det det som totalt sett kom best ut, avslutter Ola Ulvolden, prosjektleder i Brun Bygg i Vågå.

Dette var de 11 finalistene som fikk hver sin «European Steel Design Award 2023»:

  • Austria: Neue Eisenbahnbrücke Linz
  • Denmark: Kangiata Illorsua - Ilulissat Icefjord Centre
  • Finland: Terminal 2 extension of Helsinki-Vantaa Airport
  • France: Luma Tower
  • Luxembourg: Dethlinger Teich
  • The Netherlands: BioPartner 5
  • Norway: Espenes Rest Stop
  • Poland: Sport and entertainment hall in Lubelska Street, Puławy
  • Portugal: Multimodal Train Station in Mons, Belgium
  • Sweden: Varvsbron, Helsingborg
  • Turkey: BIVA TOWER, Izmir, Turkey

De tre hovedprisene gikk til:

  • «European Steel Design Award 2023 Laureate» ble tildelt BioPartner 5, Nederland
  • «European Steel Design Award 2023 Special Award - Manufacturing» ble tildelt Luma Tower – Frankrike
  • «European Steel Design Award 2023 Special Award - Integrated design» ble tildelt Varvsbron, Helsingborg, Sverige

Kilde: Intervju med MetalSupply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095