23948sdkhjf

Mangler deler: Nordsjøhelikoptrene kan bli rammet i ett år

Eller til og med halvannet år. Det er store utfordringer med å få tak i deler til helikoptrene som er årsak til trøbbelet.

CHC Helikopter Service er selskapet som frakter oljearbeiderne ut til oljefeltene med sine Sikorsky S-92-helikoptre.

Nå sier daglig leder i selskapet, Tore Villard, at det kan ett til halvannet år før tilgangen på deler er tilbake i normalt gjenge igjen.

To står på bakken

CHC Helikopter Service har to helikoptre som står på bakken fordi de mangler deler til å kunne offshore. Til sammen har selskapet 17 helikoptre.

– Vi jobber hele tiden med å få tak i deler til helikoptrene våre, men det varierer fra uke til uke. Situasjonen er veldig dynamisk, sier daglig leder Tore Villard i CHC Helikopter Service til NTB.

Villard sier at signalene fra Sikorsky er at leveransene kommer til å bedre seg litt etter litt det neste halvannet året.

CHC Helikopter Service er ett av mange selskap på verdensbasis som nå møter utfordringen med å få tak i reservedeler.

Pandemi, krig og mangel på titan

Årsaken er knyttet til forsinkelser i forsyningskjeden, et etterslep fra pandemien, krig i Ukraina, mangel på titan til deleproduksjon og økt forbruk grunnet høy aktivitet i markedet.

Ifølge Villard er det produsert om lag 300 S-92 helikoptre, før Sikorsky sluttet å produsere disse i 2015. Per i dag står om lag 30 på bakken som følge av problemene med levering av deler.

CHC-sjefen erkjenner at det er sårbart kun å ha én helikoptertype som flyr offshore. Det henger imidlertid sammen med at den andre hovedtypen som ble brukt i Norge, EC225 produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016.

 

Kilde: NTB

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.074