23948sdkhjf

Statens vegvesen tester ut bilskilt av resirkulert aluminium

Selv om bilskiltene ikke veier mer enn 170 gram per stykk, så blir det en anselig mengde aluminium når norske bileiere trenger 700 000 av dem hvert år.

Statens vegvesen tester i disse dager ut bilskilt som er laget av resirkulert aluminium.

Når de er nye er det umulig å se forskjellen på skilt som er resirkulert og skilt som er produsert på tradisjonell måte. Men hvordan tåler disse skiltene tåler det tøffe livet i fronten på en bil gjennom en norsk vinter?

- Vi ønsker å teste ut holdbarheten på disse skiltene som er laget av resirkulerte materialer. Den beste måten å gjøre det på, er å montere dem på biler i daglig bruk gjennom et helt år, og se om det er noen forskjell i slitasjen, forteller Tonje Sundland Mogensen i Statens vegvesen.

Hvis skiltene er holdbare nok, kan Statens vegvesen spare over 100 tonn aluminium årlig. Dette vil være et viktig bidrag i etatens bærekraftsarbeid. 

Tester på ulike kjøretøy

Det er 43 privateide personbiler over hele landet, 8 av Statens vegvesens tjenestebiler og i tillegg 8 lastebiler fra driftsentreprenører som deltar i prøveprosjektet.

- Vi ønsker å utsette skiltene for mest mulig variert belastning. I tillegg har vi noen dummyskilt som er montert i vegkanten i en testsone på riksveg 4, sier Tonje Sundland Mogensen.

Bærekraftig produksjon

I tillegg til at resirkulerte bilskilt selvfølgelig reduserer aluminiumsforbruket betydelig, så er det også en stor energigevinst.

- Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energimengden som går med til å produsere skilt av ny aluminium, sier Tonje Sundland Mogensen.

Statens vegvesen skal ha kontakt med «testkaninene» gjennom året, og etterpå vil vi samle inn testskiltene for å se på hvordan de har fungert.

Gode samarbeidspartnere internt og eksternt

Statens vegvesen har møtt stor interesse for å være med i testingen av disse skiltene. 

- Det er moro å være med på et slikt prosjekt som kan gi stor miljømessig og økonomisk effekt, og som omfatter ulike miljøer i og utenfor Statens vegvesen, sier Tonje Sundland Mogensen.  

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078