23948sdkhjf

Kongsberg Maritime-tillitsvalgt: - Ja, arbeidsforholdene i Tyrkia er dårligere

Kongsberg Maritime (KM) leverer skipsutstyr til mange av skipene som bygges i Tyrkia. Nå sier en av de ansatte, som også er hovedtillitsvalgt for Nito, at det er en ukultur ved tyrkiske skipsverft.

Eddy Nynes er prosjektleder i KM. Han er også hovedtillitsvalg for Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (Nito) i selskapet.

Han bekrefter overfor Aftenposten/E24 det avisa skrev tidliger denne uka om at HMS-forholdene ved tyrkiske skipsverft står til stryk. Nynes sier rett ut at det er en ukultur ved verftene og at at HMS ikke står særlig høyt i kurs.

10 til 15 KM-ansatte

Kongsberg-selskapet har 10 til 15 ansatte ved ulike verft i Tyrkia. De utfører inspeksjoner for montering av utstyr fra selskapet. Nynes forteller at mange av de som har vært ved verftene kan rapportere om dårlige arbeidsforhold ved verftene.

– Noen ganger har det vært ubehagelig for våre ansette å være vitne til. Vi er jo kolleger med dem, sier han til Aftenposten/E24.

Men tyrkiske fagforeningsledere og verftsansatte forteller til Aftenposten/E24 om risikofylt arbeid og dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

Nynes bekrefter at deres ansatte sitter med samme inntrykk etter å ha jobbet på tyrkiske verft i mange år.

- Ubehagelig å være vitne til

– Noen ganger har det vært ubehagelig for våre ansette å være vitne til. Vi er jo kolleger med dem, og det gjelder ikke bare noen få verstinger, sier Nynes.

Han kan videre fortelle at dersom de sier fra om forholdene, reagerer verftene ulikt. Noen utbedrer manglene, mens andre igjen uttrykker at KM-ansatte ikke skal legge seg borti arbeidsforholdene ved verftene. I ekstremtilfeller har de måttet reise hjem, og kommet tilbake til verftene når de har utbedret mangelene.

Han sier at KM-ansatte har vært vitner til flere alvorlige ulykker ved verftene, og blant annet har ansatte fått strømgjennomgang i kroppen med dødelig utfall.

Uten skikkelig verneutstyr

– Ett annet eksempel er at det foregår sveising og maling samtidig, i rom uten rømningsvei. Et annet forhold, er at det jobbes uten skikkelig verneutstyr, sier han til avisa.

Hans inntrykk er at rederne kun sjekker verftenes papirer, og tror at alt er i orden utifra disse. Nå etterlyser han at rederne, som ofte er norske, og myndighetene krever bedre dokumentasjon på HMS-arbeidet og at de er mer aktive på byggeplassene.

Havila Kystruten kjenner seg ikke igjen

Havila Kystruten bygde sine fire «Hurtigrute»-skip ved Tersan-verftet i Tyrkia. Alle skipene ble kraftig forsinket.

Til Aftenposten sier kommunikasjons- og markedsdirektør Lasse A. Vangstein at de hadde et eget team ved verftet under byggeprosessen, og at HMS-arbeidet ble fulgt opp daglig.

- Avvik ble fulgt opp, og mitt inntrykk er at Tersan-verftet ikke lå noe tilbake for norske verft når det gjelder HMS-krav, sier Vangstein.

Han legger til at Havila regnet ut at det vil blitt 10 til 15 prosent dyrere å bygge skipene ved norske verft, men at hovedårsaken til at Tersan-verftet ble valgt, skyldes at norske verft ikke kunne ta på seg oppdraget da skipene skulle bygges.

Kilde: Aftenposten/E24

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.09