Umoe Mandal skal bygge verdens første brenselcelle-høyhastighetsfartøy
TECO 2030 og Umoe Mandal har nettopp levert dokumentasjonspakken til Sjøfartsdirektoratet for en prinsippgodkjenning av verdens første brenselcelle-høyhastighetsfartøysdesign.
Det konstruerte fartøyet er designet for å installeres med et multimegawatt brenselcellesystem for full fremdrift.
Bygges ved Umoe Mandal
Skipet vil bli bygget basert på Umoe Mandals velprøvde Crew Transfer Vessel (CTV) Surface Effect Ship (SES) teknologi, og med luftpute-katamarandesignet vil det gi lavt preg på omgivelsene, selv under utfordrende og sårbare havforhold. CTV-er brukes ofte under bygging, vedlikehold og drift av vindparker til havs. Dette spesifikke fartøyet vil være et passasjerfartøy og ha en fart på 35 knop, en rekkevidde på minimum 160 nautiske mil og frakte 275 passasjerer.
Dette fartøysdesignet forventes å øke en enorm interesse fra den globale maritime industrien når de søker alternativer for å transformere bort fra fossilt brensel til mer bærekraftig drivstoff.
Første i sitt slag
Fartøyets design tar sikte på å være det første i sitt slag, et nullutslippspassasjerfartøy med høy hastighet som seiler langs kysten uten å slippe ut annet enn varm luft og vann.
Høyhastighet: 3D-gjengivelse av høyhastighets passasjerfartøyet, designet av Umoe Mandal og drevet av TECO 2030. Illustrasjon: Umoe Mandal
Når fartøydesignet og hydrogenfremdriftsanlegget har fått prinsippgodkjenningen, vil TECO 2030 og Umoe Mandal sammen med leverandører fortsette prosessen med å oppnå endelig godkjenning.
– Det er en stor prestasjon for oss å kunngjøre vårt utviklede partnerskap med Umoe Mandal og sende all dokumentasjon til Sjøfartsdirektoratet for en prinsippgodkjenning på et skip designet for fremtidens nullutslippsmaritim transport. Jeg er spent på å fortsette å bygge på denne designplattformen mens vi går videre sammen med vår sterke partner Umoe Mandal, sier Tore Enger, konsernsjef TECO 2030.
- Denne prestasjonen demonstrerer industriens vilje til å omfavne kommersielle og offentlige anbud for passasjerfartøy drevne av hydrogen, og dermed bidra til arbeidet med å redusere og eliminere forurensning i den maritime næringen, avslutter Enger.
Kilde: Pressemelding fra TECO 2030
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.