23948sdkhjf

Tyrkisk verftsindustri: - Ikke riktig at tyrkiske verft har dårlig HMS

Tyrkiske verft kjenner seg ikke igjen i Aftenpostens artikkel i januar, der verftene fikk passet påskrevet for for dårlig HMS-arbeid.

I samarbeid med E24 skrev avisa at helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet var svært utfordrende ved de tyrkiske verftene.

Tyrkiske arbeidere og fagforeningsrepresntanter i tillegg til representanter fra norske selskap som arbeidet på verftene, fortalte dette.

Kjenner seg ikke igjen

Også Metalsupply omtalte saken.

Dette er noe den tyrkiske verftsindustrien ikke kjenner seg igjen i, og slår nå hardt tilbake påstandene i artikkelen i januar.

Styreformannen i den tyrkiske eksportforeningen for den maritime næringen, Cem Seven, sier til Aftenposten/E24 at konkurransedyktige priser ikke er hovedårsaken til at norske redere velger tyrkiske verft. Han mener norske kunder gjør dette fordi verftene i Tyrkia er påliteige, har effektive forsyningskjeder og har god kommunikasjon med kundene.

Bedret seg de senere årene

- Og vi har høye krav til sikkerhet, legger han til. Han innrømmer at forholdene ved verftene for 10 til 15 år siden var dårligere, men at mye er gjort på HMS-siden de senere årene, og at verftene følger internasjonale standarder.

Han kjenner seg derfor ikke igjen i beskrivelsene som kom fram i artikkelen i januar. Han reagerer også på dødstallene som ble presentert i avisa. Tall som det uavhengige arbeidsmiljørådet ISIG har hentet inn, viser at det årlig siden 2013 i snitt har vært 28 dødsall i den tyrkiske skips-, verft- og havnevirksomheten.

Cem Seven mener at disse tallene ikke stemmer, fordi de også omfatter dødsfall på skip og i havneoperasjoner. Han hevder at verftsbransjens egne tall viser at har vært 13 dødsulykker de siste tre årene.

Gale lønnstall

Seven er også kritisk til lønnstallene som ble lagt fram i reportasjen, og opplyser at tyrkiske myndigheter fastsetter en minstelønn som alle verftene må forholde seg til.

– Når verftene øker lønnen, må også underleverandørene gjøre det samme. Arbeidere tjener minst 1800–2000 lira pr. dag. Men mange er faglærte og tjener langt mer. Vi må tilby konkurransedyktig lønn for å sikre den arbeidskraften vi trenger, sier Seven.

Mellom 70.000 og 85.000 personer jobber i den tyrkiske verftsindustrien.

Kilde: Aftenposten/E24

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078