Ofotbanen: LKAB taper 100 millioner daglig etter ny togavsporing
16.desember i fjor sporet et annet tog fullastet med malm på Ofotbanen – også kalt Malmbanan.
Det tok nesten to måneder før banen kunne åpnes igjen, og etter kort tids drift skjedde en ny avsporing. Også denne gang vil det kunne ta noe tid før banen åpnes igjen.
LKAB taper 100 millioner daglig
Taperen er det svenske storkonsernet LKAB, som frakter malm fra Kiruna til Narvik på Ofotbanen. I Narvik blir malmen bragt over på skip, som frakter malmen verden rundt.
En togavsporing koster LKAB 100 millioner kroner hver dag, også denne gang.
– Det samme gjelder nå. For hver dag vi ikke kan levere malm, så mister vi rundt 100 millioner om dagen, sier pressesjef i LKAB Anders Lindberg til NRK.
Usikkert når banen åpnes igjen
Han legger til at det er usikkert når banen kan åpne denne gang. LKAB har en egen innsatsstyrke som kan starte med oppryddingen raskt, men de er avhengig av klarsignal fra det svenske Trafikverket. Trafikverket vil ifølge NRK komme en prognose for dette i dag.
Livsnerven: - Ofotbanen er vår livsnerve, sier LKABs pressesjef Anders Lindberg. Foto: LKAB
Trafikverket, som tilsvarer det norske Bane Nor, inspiserer for tiden en strekning på cirka seks kilometer nord for det tidligere avsporingsområdet i Vassijaure, går det fram av en pressemelding.
– Det vi vet i øyeblikket er at vi har skader på jernbaneanlegget på en strekning mellom Katterjokk og Vassijaure. Så ikke på den delen som vi har restaurert de siste to månedene. Vi har funnet skader på skinner, sviller og kontaktledning, sier Simon Sunna, leder for jernbaneseksjonen, Trafikverket.
Alvorlig for LKAB
Lindberg hos LKAB sier at situasjonen for gruveselskapet er alvorlig, og at det togstrekningen utgjør to tredeler av selskapets produksjon.
- Det er vår livslinje, sier han til NRK, og legger til at det også betyr en del for varetransporten mellom Norge og Sverige, i tillegg til at det også foregår persontransport på strekningen.
Kilde: NRK