23948sdkhjf

Outokumpu reduserer utslipp til sjø

Outokumpu og det finske rederiet Langh Ship går sammen for å redusere CO2-utslippene fra nærskipsfarten med 25 prosent innen utgangen av 2024.

Målet er at stålprodusenten skal ha seks skip i drift fra Langh Ship i løpet av året.

Det går fram i en pressemelding fra det finske selskapet.

Tre nye skip

– På EU-nivå står sjøtransport for 3 til 4 prosent av EUs totale karbondioksidutslipp, så alle løsninger har stor betydning i denne sektoren. Ruten mellom Torneå og Terneuzen er av største betydning for oss når det gjelder transport av coils til det europeiske markedet og transport av resirkulert stål til vårt stålverk i Torneå. Vi er glade for å ta i bruk de tre nye fartøyene fra Langh Ship og å videreutvikle de tre gamle ved å installere nye karbonfangstenheter fra Langh Tech for ytterligere å bidra til å støtte utslippsreduksjonsmålene, sier Jyrki Sandelin, kategorisjef for transport i Outokumpu.

MPV «Lovisa» startet transportvirksomhet for Outokumpu mellom Finland og Nederland og vil fortsette å transportere råvarer fra Terneuzen, Nederland, til Torneå i Finland. Fra Torneå tilbake til Terneuzen skal halvfabrikata og ferdige stålprodukter fraktes.

To ulike drivstoff

«Lovisa» er utstyrt med en hovedmotor som kan gå på to forskjellige drivstoff og i fremtiden er det mulig å bygge om skipet slik at det kan gå på forskjellige fossilfrie drivstoff, i første omgang naturgass, LNG.

Kilde: Pressemelding fra Outukumpu

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.077