Ofotbanen: Bane Nor visste om feil før togavsporing
Også den gang ble LKABs malmtransport fra Kiruna til Narvik berørt, nærmere bestemt i 12 dager.
Det er NRK som skriver at Bane Nor ikke gjorde noe for å rette opp feilen som ble oppdaget før togavsporingen i mars 2023. Det er uvisst om det er den samme feilen som har vært årsak til de to siste togavsporingene.
I Havarikommisjonens rapport etter avsporingen i fjor, kommer det nemlig fram at Bane Nor visste om sporfeilen som førte til avsporingen.
Dårlige grunnforhold
Statens havarikommisjon har undersøkt avsporingen.
I rapporten skriver de at Bane Nor SF, som har ansvar for drift, vedlikehold og bygging av jernbane i hele landet, faktisk visste om sporfeilen.
«Bane NOR hadde i lengre tid vært kjent med at det befant seg en sporfeil på grunn av dårlige grunnforhold i avsporingsområdet», heter det i rapporten fra kommisjonen.
Sporfeilen hadde blitt meldt inn av togførere flere ganger, og Bane Nor hadde lenge forsøkt å forbedre sporfeilen.
Kostet 16 til 20 millioner å reparere
Høsten 2022 fikk sporfeilen førsteprioritet, men siden stasjonen i Narvik skulle bygges ned kom den lenger ned på prioriteringslista. Og så – 12. mars 2023 -sporet malmtoget med 68 vogner av. I 12 dager var Ofotbanen stengt, og det kostet mellom 16 og 20 millioner kroner å få reparert den.
Det er ikke kjent hva LKAB tapte på nedstengningen i denne perioden, men da banen ble stengt etter avsporingen i desember i fjor kostet det den svenske malmprodusenten 100 millioner kroner daglig. Malmen fraktes med tog til Narvik, og så med båt ut til europeise stålprodusenter derfra.
LKAB forutsetter at strekningen er i orden
LKAB sier I en uttalelse til NRK at de som bruker av jernbanestrekningen forutsetter at den er i stand.
Bane Nor sier på sin side at sporfeilen som førte til avsporinga var knyttet til dårlig grunn på stedet, og at de har tatt lærdom av hendelsen. Feilen burde vært rettet for å hindre avsporing.
Kilde: NRK