Hydro satser på resirkulert aluminium til amerikansk bilindustri
Hydro har besluttet å investere 85 millioner dollar i en ny støpelinje for å styrke aluminiumsgjenvinningsanlegget i Henderson, Kentucky.
Den nye linjen vil settes i drift i 2026 og forsyne det amerikanske bilmarkedet med høykvalitets bilkomponenter.
31 nye arbeidsplasser
Investeringsbeslutningen ble kunngjort av Hydros konsernsjef Eivind Kallevik på et møte med guvernøren i Kentucky. Investeringen støttes av skatteinsentiver fra Kentucky Economic Development Finance Authority (KEDFA) og vil gi 31 nye arbeidsplasser i byen Henderson. Den nye støpelinjen vil øke kapasiteten med 28 000 tonn (62 millioner pund) aluminium og styrke Hydro Hendersons posisjon som en ledende produsent av lavkarbon-aluminium til den nordamerikanske bilindustrien.
– Denne investeringen er nok et steg på Hydros reise for å endre spillet innen aluminiumsproduksjon. Resirkulering av mer utrangert skrap reduserer utslipp, styrker forsyningssikkerheten og gjør oss i stand til å levere nye, banebrytende produkter til våre amerikanske kunder, sier Kallevik.
HyForge-teknologien
Hydro annonserte tidligere en investering på USD 15 millioner i et nytt baghus og homogeniseringsutstyr ved Hydro Hendersons gjenvinningsanlegg. Disse prosjektene nærmer seg nå ferdigstillelse og vil gjøre det mulig for Hydro Henderson å produsere større volumer av avanserte legeringer ved bruk av resirkulert skrap etter forbruk med et lavere karbonfotavtrykk.
Det nye prosjektet som introduserer HyForge-teknologi hos Hydro Henderson følger i fotsporene til den vellykkede implementeringen av HyForge-støpeteknologien ved Hydro Husnes primæranlegg i Norge og Hydro Rackwitz gjenvinningsanlegg i Tyskland.
-Hydro Henderson har vært i forkant av å produsere resirkuleringsbaserte bilprodukter i nesten tjue år. Vi jobber tett med bilindustrien og introduksjonen av Hydros HyForge-teknologi vil gi Hydro og våre partnere en grønnere fordel, Made in America, sier Kallevik.
Grønnere vekst møter markedets etterspørsel
Det nye HyForge-støperiet skal etter planen settes i drift i 2026. Når det er i drift, vil Hydro Henderson betjene bilmarkedets behov for emner av høy kvalitet med mindre diameter som kan smides direkte til høykvalitets bilkomponenter. Dette betyr at antall prosesstrinn fra støperi til bildeler reduseres kraftig, noe som fører til kostnadseffektivitet og høyere produktkvalitet sammenlignet med tradisjonelle prosesser. Alle fordeler kommer uten at det går på bekostning av sikkerheten.
- Ved å dra nytte av den nye teknologien og utvidede kapasiteten imøtekommer de spesifikke behovene til våre kunder innen bilindustrien for å lage lette bildeler, som bidrar til å redusere utslippene fra kjøring. Denne utvidelsen øker bruken av utrangert aluminium betydelig, reduserer utslippene fra å lage produktene selv, og sikrer markedsledende bærekraftytelse for Hydro og våre kunder, sier Kallevik.
Ved å bruke en høy andel utrangert skrap, vil Hydro Henderson levere HyForge-blokker med lavt CO2-avtrykk.
- Ved å investere i førsteklasses resirkuleringsteknologi og svare på den amerikanske bilindustriens krav om ytterligere avkarbonisering, er Hydro Henderson klar for veien videre, helt i tråd med Hydros forpliktelse om å redusere karbonutslipp og oppnå netto null innen 2050, avslutter Kallevik.
Kilde: Pressemelding fra Hydro