Statoil ønsker bedre effektivitet
Statoil ønsker å redusere ressursbruken for å sikre lønnsomheten i nye prosjekter på eksisternde produskjonsanlegg. Flere prosjekter nærmer seg break even.
- Vi er bekymret for kostnadsutviklingen og tidsbruk. Vi bruker mer tid på ingeneering i havet enn vi gjorde før, og vi har en utvikling i kostnader som ikke er bærekraftig. Flere og flere prosjekter nærmer seg break even og dette tar vi på alvor, fortalte Glasø.
Skal vektlegge kostnader
Glasø mener ufordringen blir tydelig hvis en ser på antall timer ingeneering per fat olje som hentes opp, og at det i noen tilfeller kan det være snakk om en dobling fra tidligere prosjekter. Konsekvensen er at kostnader vil bli viktigere i valg av leverandører.
- Som mange av dere har fått med dere har vi begynt å sende arbeid til Østen. Dette er et signal norske leverandører må ta på alvor.
Personlig ser Glasø gjerne at kontraktene blir i Norge, men med en krevende prosjektportefølje må det gjøres prioriteringer.
- Årene fremover kommer til å bli hektiske, slår Glasø fast.
Mer ansvar til leverandørene
Statoil har tradisjonelt fulgt prosjektene veldig tett, til tross for at det formell ansvaret ligger hos leverandørene. Dette kommer de ikke til å fortsette med.
- Vi har gitt leverandørene budsjetter, tidsplaner og holdt en tett kontakt i gjennomføringen av prosjektene. Dette har gjort at vi, tilsynelatende, kan ha flyttet for mye av ansvaret for leveransene tilbake til oss selv, til tross for at leverandørene er kompetente og sterke nok til å styre dette.
Hvordan dette påvirker Statoil som teknologikjøper er enda utvist, men Glasø mener at leverandørene kan være en nøkkelfaktor for å løse problemene.
- Vi er på ikke alene i dette. 90% av alt vi gjør står dere for, sa Gløsø og pekte på forsamlingen. Nye løsninger trengs for at norsk sokkel skal bli mer effektiv.
Glasø kom videre inn på de store ombyggingsprosjektene som er i gang på Statoils seks produksjonsenheter i Norskehavet og gikk også gjennom de nye store prosjekter som er annonsert. Porteføljen kan bare beskrives som veldig spennende fra et leverandørperspektiv, der tie-ins, LPP og større ombygginger dominerte.