Disse kan vinne Norwegian Tech Awards
Blant de seks finner vi tre Hydro-relaterte selskap.
I dag starter teknologikonferansen Kongsberg Agenda i Sølvbyen. Det blir en rekke arrangementer i forbindelse med konferansen.
Blant det som skal skje, knyttes det ekstra stor spenning til hvem som vinner Norwegian Tech Awards.
Dette er de seks nominerte til å stikke av med seieren:
Aker Carbon Capture for CO2-fangst. Selskapet var svært tidlig ute med CO2-fangst. I juryens begrunnelse heter det: «Kommersielt tilgjengelig med mange anlegg som er i byggefase eller som er levert. Anlegg i NL og Brevik i drift 2024. Teknisk bevist og har kommersielle kontrakter på plass. Viktig aktør i voksende områder. Fra å ha vært sett på som uinteressant for 10 år siden har de nå EU-mål 50 mill tonn i 2030. ACC ligger foran. Nettopp solgt 80 prosent til Schlumberger.»
Corvus Energy for batterier og brenselceller. Juryen skriver: «Kommersielt gjennombrudd for FC- markedsledende på maritime batterier. Energy er pioner innen avkarbonisering av skipsfarten med batterier siden 2009. I løpet av de siste årene har de også utviklet maritime brenselceller og solgt sitt første system til MS Skulebas. Rundt 60 prosent markedsandel på batterier.»
Hycast har utviklet en avansert støpeteknologi for aluminium som sparer både energi, lager mindre vrak og er mer bærekraftig. Juryen skriver: «Hycast er 100 prosent norsk, men eksporterer 90 prosent av produktene – selv til lavkostland som Kina, India etc. Hycast er kåret til Norges Smarteste industribedrift 2024. Selskapet er en spin-off fra Hydro på Sunndalsøra (1990). Bruker 5 prosent av omsetningen på forskning og utvikling.»
Hydrovolt for resirkulering av batterier. Juryen: «En av de mest avanserte batteriresirkuleringsanleggene i verden. Hydrovolt - samarbeid mellom Northvolt og Hydro. Europas største anlegg for resirkulering av elektriske kjøretøybatterier og har en kapasitet til å behandle 12 000 tonn batteripakker årlig. Nok til å håndtere alle utrangerte batterier i Norge. Gjenvinner opptil 95 prosent - inkludert plast, kobber, aluminium, og "svart masse"—en blanding som inneholder nikkel, mangan, kobolt og litium.»
Zeabuz for første kommersielle autonome fartøy i drift i Stockholm 2023 - MS Estelle - med Torghatten. Juryen skriver blant annet: «På vei mot elektrisk og dels autonom passasjerfrakt - Zeabus er først ute med kommersiell drift - med fører riktignok - men overvåket fra land. Skal utvide med enda en båt, fjerne sertifisert kaptein og erstatte med sikkerhetsperson.»
ZEG Power for produksjon av hydrogen med integrert CO2-fangst. «Første kommersielle anlegg bygges av H2 Production i Energiparken i Øygarden», skriver juryen.
Dette er juryen:
·Nils Øveraas, (Juryleder) Styreleder i Polyteknisk Forening: Juryleder:
·Trond Markussen, President i Nito,
·Yngvild Linnea Andalsvik, Tekna, fagsjef romovervåkning i Norsk Romsenter
·Anne Kjersti Fahlvik, direktør i Norges forskningsråd
·Øystein Eriksen Søreide, direktør i Abelia,
·Anette Fischer, leder for telecom, media og teknologi i DNB,
·Harald Solberg, adm. direktør i Norsk Industri
·Jan M. Moberg, teknologiredaktør Teknisk Ukeblad Media
Dette er kriteriene:
Kandidatene som nomineres til prisen, skal representere en god ingeniørmessig løsning, et prosjekt eller et gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem. Teknologien eller løsningen må være utviklet hovedsakelig i Norge og dokumentert med minimum et demoanlegg/prototyp eller gjennomført leveranse.