23948sdkhjf

Finansiering tildelt for å realisere bygging av fem hydrogendrevne lasteskip

Enova har tildelt 300 millioner kroner i innovasjonsmidler til Maris Fiducia Norway AS, med HAV Hydrogen og Norwegian Hydrogen som underleverandører, for å utvikle, bygge og operere fem hydrogendrevne tørrbulkskip.

Støtten på 300 millioner kroner tildeles under Enovas “hydrogen i fartøy”-program. 

Dette har som som mål å bidra til markedsendring gjennom å støtte aktører som ønsker å ta i bruk hydrogen som drivstoff i fartøy og bidra til utvikling av teknologier for nullutslippsfartøy.

Fem fartøy

Maris Fiducia Norway, som er den norske virksomheten til det nederlandske rederiet Maris Fiducia, vil administrere og drive de fem fartøyene. Når de fem tørrbulkskipene er bygd vil de leies ut gjennom en nullutslipps timecharteravtale med Schulte & Bruns og dermed etablere kommersiell virksomhet for hydrogendrevne skip samt demonstrere anvendelse av hydrogenteknologi i skipsfart.

Fartøyene er på 6 000 dødvekttonn og er designet av den nederlandske skipsdesigneren Ankerbeer. Skrogdesignet er optimalisert for effektiv drift og lavt drivstofforbruk. Energisystemet om bord skal bestå av en «dual fuel» hydrogen forbrenningsmotor kombinert med brenselceller for hjelpesystemer.

– Vi er svært glade for at Enova anerkjenner prosjektet vårt med denne støtten som er en viktig milepæl for teamet vårt i Norge. For litt over et år siden ble vi inspirert av en samtale med Jørgen Kopperstad i Norwegian Hydrogen om drivstofftilgjengelighet og teknisk kompetanse i den norske maritime klyngen. Det har vært litt av en reise siden den gang, men vi har bare så vidt begynt, sier Markku Vedder, konsernsjef i Maris Fiducia Group.

Hydrogensystem om bord

I tillegg til «dual fuel» forbrenningsmotoren er planen å utstyre hver av de fem skipene med en Zero Emission Pod, eller ZEPOD®, som er en modul som inneholder et komplett hydrogenbasert energisystem for skip og leveres av norske HAV Hydrogen.

Planen er at hver av ZEPOD-ene skal leveres med en totalkapasitet på 400 kW, som er nok til å kjøre alle støttesystemer om bord lasteskipene. ZEPOD-ene kan oppgraderes til 1 MW kapasitet på et senere tidspunkt.

HAV Hydrogen utvikler for øyeblikket sin første fullskala ZEPOD, som vil være klar for testing neste år. Den foreløpige leveringsplanen viser at serieleveransen starter mot slutten av 2025, avhengig av verft.

– Dette tar oss enda et skritt nærmere det kommersielle gjennombruddet for de hydrogenbaserte energisystemene våre for skip. Alle vet at shippingbransjen må kutte utslipp, men vi er avhengig av at selskapet som Maris Fiducia Norway viser vei. Vi er svært godt fornøyde med å være del av dette samarbeidet og bidra med å utvikle fremtidens løsninger for nærskipsfart sammen med Maris Fiducia og Norwegian Hydrogen, sier Kristian Osnes, administrerende direktør av HAV Hydrogen, som er et datterselskap av HAV Group ASA som er notert på Euronext Growth Oslo.

Hydrogenleveranser

Norwegian Hydrogen, som er en ledende produsent og distributør av hydrogen, skal sørge for forsyningssikkerhet til Maris Fiducia og Schulte & Bruns gjennom å levere alt det grønne hydrogendrivstoffet til de fem tørrbulkskipene.

– Vi er stolt samarbeidspartner med Maris Fiducia og HAV Hydrogen på dette banebrytende prosjektet hvor vi skal sørge for leveranser av grønt hydrogen til alle de nye fartøyene. Dette samarbeidet understreker de faktiske stegene vi tar for å avkarbonisere maritim næring, og vår felles innsats i dette partnerskapet vil medføre betydelig utslippskutt for Maris Fiducia og Schulte & Bruns. Vi gleder oss til å se den positive innvirkningen disse hydrogendrevne fartøyene har for å fremme grønn maritim teknologi, sier Jens Berge, administrerende direktør i Norwegian Hydrogen.

Kilde: Enova  Hav Gorup

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062