23948sdkhjf

LKAB vurderer å stenge pelletsverk

Årsak: Nye tall viser at mer enn 40 prosent av skinnegangen på Ofotbanen er mer enn 30 år gammel.

Det betyr at deler av skinnegangen har oppnådd sin økonomiske levealder.

Det skriver vår svenske søster-portal Metal-supply.se.

Det er det svenske Trafikverket som har gått gjennom vedlikeholdet på Ofotbanen, som i all hovedsak trafikkeres av LKAB, som bringer malm fra Kiruna til Narvk, der råståffet blir fraktet til smelteverk i Europa.

Etterslep på vedlikehold

Det har lenge vært kjent at Ofotbanen – som på svensk heter Malmbanan – har hatt et stort etterslep på vedlikehold, men at det skulle være hele 40 prosent overrasker mange.

Ofotbanen er en av de tre svenske jernbanestrekninger som har de største etterslep på vedlikhold, og nå innrømmer Jonas Larsson i Trafikverket at det er stort vedlikeholdsgap på strekningen.

– Skinnegangen har passert sin økonomiske levetid, så vi burde ha byttet den ut. Men vi håndterer risiko ved å gjøre ekstra retning, sliping, skinneskift. Vi overvåker sporene veldig nøye kontinuerlig med teknisk avansert utstyr og bruker desidert mest penger på vedlikehold på Malmbanan, sier han til den svenske avisa Dagens Nyheter (DN).

Vurderer å stenge

LKAB sier til samme avis at den dårlige skinnegangen gjør at selskapet bare kan laste 80 prosent av maks-vekten mellom Gällivare og Kiruna.

Som Metalsupply tidligere har skrevet om, så har LKAB problemer med å få fraktet malmen fra sitt lager i Kiruna, noe som har ført til at de må gjøre tiltak.

- LKABs pressesjef sier til Dagens Nyheter at man nå vurderer å stenge ett av pelletsverkene.

Kilder: Metal-supply.se og Dagens Nyheter

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094