23948sdkhjf

Kongsberg Maritime sikrer kontrakt med Tärntank

Kongsberg Maritime er blitt tildelt en ytterligere kontrakt fra den danske operatøren Tärntank for å designe og utstyre sitt 11. hybride kjemikalietankskip, som vil være vindassistert.

Denne siste bestilte bringer totalen av skipsbestillinger fra Tärntank til 11, med de siste fem med vindstøtteteknologi.

De nye 15.000 dwt-fartøyene er utstyrt med en rekke avanserte Kongsberg Maritime-teknologier rettet mot energisparing og utslippsreduksjon.

Hybridtankskip

Disse hybridtankskipene kan operere på diesel, biodrivstoff eller metanol og er utstyrt med vindstøtteteknologi og Tärntanks proprietære batteridrevne Hybrid Solution®.

Rune Ekornesvåg, salgsdirektør i Kongsberg Maritime – Ship Design, uttrykte sin entusiasme over kontrakten:

-Denne siste kontrakten for vårt drivstoffeffektive og lavutslippstankskipdesign bekrefter på nytt engasjementet til fremtidsrettede redere til å integrere bærekraftig teknologi i flåtene deres, sier salgsdirektør i Kongsberg Maritime, Rune Ekornesvåg, entusiastisk.

Fartøyene vil ha vårt Promas fremdriftssystem, som gir drivstoffbesparelser på over 6 prosent sammenlignet med andre systemer. I tillegg vil skipene bruke batteridrevet hybrid fremdrift, noe som øker operasjonsfleksibiliteten og minimerer miljøpåvirkningen.

Redusere karbonavtrykket

-Denne kombinasjonen av et godt design og innovative systemer installert på et nybygget fartøy vil redusere karbonfotavtrykket til maritime operasjoner utover de regulatoriske kravene. Dette er et resultat av godt samarbeid mellom Kongsberg Maritime, China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) og Tärntank, uttaler Claes Möller, administrerende direktør i Tärntank.

-Tärntanks kunder NEOT/ST1, NESTE, ESSO/EXXON og PREEM, som alle har et mål om å redusere sitt karbonavtrykk av forsyningskjeden, spiller en viktig rolle i å gjøre dette mulig, legger han til.

Kongsberg Maritime ser en økende etterspørsel etter bærekraftige teknologier innen skipsfart, så å utforske fremtidige drivstofftyper som metanol, ammoniakk og biodrivstoff, med et spesifikt fokus på langdistansefartøy, er en del av selskapets strategiske tilnærming for å posisjonere seg som en frontløper innen design lavutslipps- og bærekraftige løsninger for shippingindustrien.

Vant pris

Denne siste ordren bringer det totale antallet skip i denne designserien til 13, 11 fra Tärntank og en kontrakt på to lignende fartøyer (uten sugeseil) for den svenske operatøren Sirius Redri AB. Det siste partiet med tankskip for Tärntank er for tiden under bygging ved China Merchants Jingling Shipyard i Yangzhou, med den første leveransen forventet i 2025.

Designkonseptet, med vindstøtteteknologi, vant den prestisjetunge Nor-Shipping Next Generation Ship Award i 2023.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063