23948sdkhjf

LKAB vil kjøpe tomt i Narvik

Narvik kommune satser på industri, og vil etablere en ny næringspark. Nå har svenske LKAB meldt sin interesse for å kjøpe en større tomt i byen.

For noen dager siden ble det kjent at Narvik kommune har inngått en intensjonsavtale med jernmalmprodusenten Kaunis Iron og stålprodusenten Stegra – tidligere H2 Green Steel.

Men nå kommer det fram at også LKAB har meldt sin interesse for å kjøpe en tomt på havna i Narvik, skriver kommunen i en pressemelding.

Kjøpe hele området

– Vi vil arbeide for at flere aktører kan etablere seg på området. LKAB har uttrykt interesse for å kjøpe hele området, eventuelt feste det i en startfase. Vi vil aktivt søke å møte de arealbehov LKAB har, på best mulig måte og i dialog med selskapet, basert på et framtidig feste, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan. Han uttaler seg også på vegne av kommunen.

Planene til Kaunis Iron og Stegra er at deres anlegg skal være i drift første kvartal 2030.

Med tanke på at Ofotbanen ender opp i Narvik er det ikke så overraskende at LKAB ønsker å kjøpe tomt i byen. De frakter som kjent sin jernmalm fra Kiruna til Narvik nettopp på Ofotbanen.

150 til 200 arbeidsplasser

Et pelletsverk i Narvik representerer en investering på om lag 1 milliard euro, og er forventet å gi mellom 150 og 200 direkte arbeidsplasser i driftsfasen.

Pelletsverket skal ha en årlig produksjon på 6 millioner tonn. Kaunis Iron er en av hovedleverandørene av jernmalmskonsentrat til pelletsverket. Kaunis leverer med jernbane til Narvik. De jernpellets som produseres kommer delvis å forsyne Stegras store stålverk som er under bygging i Boden i Nord-Sverige, men skal også skipes til andre kunder i Europa.

– Vi er glade for å kunne inngå dette samarbeidet og ser frem til å utforske mulighetene sammen med våre engasjerte samarbeidspartnere, Narvik kommune og Narvik Havn, og Kaunis Iron. Prosjektet i Narvik har på sikt potensial til å sikre en sterkere langsiktig lokal forsyning av DR-pellets som ytterligere vil redusere vårt klimaavtrykk fra anlegget i Boden. Og det samtidig som vi ser en økt etterspørsel etter DR-pellets, sier Stegras innkjøpssjef Luisa Orre.

Starter reguleringsprosessene

– Vi starter allerede nå reguleringsprosessene, og vi arbeider etter en tidsplan som per i dag tilsier at opparbeideringen av området kan starte i 2027, og de første operative aktivitetene skal kunne starte rundt årsskiftet 2029-2030, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan.

Samtidig som industrien nå ser nærmere på Narvik Næringspark, som det nye industriområdet skal hete, tar Narvik nå aktivt rollen som den viktigste huben for mottak, lagring og videre distribusjon av NATO-materiell og -personell for forsvaret av Norge, Sverige og Finland. I den forbindelse forberedes det nå investeringer på anslagsvis 2,5 milliarder kroner i infrastruktur.

For å få denne forsvars- og industrisatsingen til skal det med utgangspunkt i den tidligere Framneslia flyplass i Narvik opparbeides et kombinert alliert mottaksområde, militært vedlikeholdsområde og arealer for næring på totalt 550 dekar - 550.000 kvadratmeter. På dette arealet vil det være rikelig plass også til andre aktører og interessenter enn de som er omtalt i denne artikkelen.

En urolig verden

– I en urolig verden er det vesentlig at de vestlige demokratiene sikrer sin råvareproduksjon. Det gjør enda viktigere og verdifullt at Narvik nå skal bidra i verdikjeden for europeisk stålproduksjon, sier Klingan videre, og legger til:

– Dette gjør også at dette pelletsverket passer som hånd i hanske med den allierte forsvars- og beredskapssatsingen vi nå legger til rette for, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan. På vegne av Narvik kommune er det Narvik Havn som er prosjekteier for Narvik Næringspark.

I tillegg til Kaunis Iron, Stegra og LKAB, har også Kongsberg Gruppen meldt sin interesse for å etablere seg i Narvik Næringspark.

Kilde: Pressemelding fra Narvik kommune

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063