23948sdkhjf

Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning

Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland.

Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.

Mercedes-Benz har åpnet Europas første batterigjenvinningsanlegg med en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess, noe som gjør merket til den første bilprodusenten som gjennomfører hele syklusen for batteriresirkulering i eget anlegg. 

Verdifulle råvarer kan gjenvinnes

Fabrikken vil kunne produsere nok resirkulerte materialer til å lage mer enn 50.000 nye batterimoduler hvert år. Verdifulle og knappe råvarer som litium, nikkel og kobolt kan gjenvinnes på en måte som gjør at de egner seg for bruk i nye batterier til fremtidige helelektriske biler fra Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz sin teknologipartner for batterigjenvinningsfabrikken er Primobius, et joint venture mellom tyske SMS Group og australske Neometals. Prosjektet forsker på hele resirkuleringsprosessen, inkludert logistikk og konsepter for reintegrering. Partnerne bidrar på den måten betydelig til den videre utviklingen av industrien for batterigjenvinning i Tyskland.

Integrert mekanisk-hydrometallurgisk resirkuleringskonsept

Mercedes-Benz sin batterigjenvinningsfabrikk er den første i Europa som dekker alle stegene fra makulering av batterimoduler til tørking og behandling av aktive batterimaterialer. I den mekaniske prosessen sorteres plast, kobber, aluminium og jern effektivt gjennom en kompleks metode over flere trinn. Den påfølgende hydrometallurgiske prosessen fokuserer på det som består av de aktive materialene i battericellene. Verdifulle metaller som kobolt, nikkel og litium utvinnes individuelt gjennom en flertrinns kjemisk prosess. Disse resirkulerte materialene kan brukes til å lage nye battericeller.

I motsetning til den pyrometallurgiske metoden som er vanlig i Europa i dag, er den hydrometallurgiske prosessen mindre energikrevende og skaper mindre avfall. Den opererer ved lave temperaturer på opptil 80° C, noe som reduserer energiforbruket. I tillegg drives resirkuleringsfabrikken, som alle produksjonsanleggene til Mercedes-Benz, på en netto karbonnøytral måte og får 100 prosent av energien sin fra grønn elektrisitet. Taket på bygningen, som er på 6.800 m2, har et solcelleanlegg med en maksimal effekt på over 350 kilowatt.

Batterigjenvinningsfabrikken i Kuppenheim har en årlig kapasitet på 2.500 tonn.

Helhetlig tilnærming til batteriverdiskaping

Mercedes-Benz har en helhetlig tilnærming til sirkularitet for batterisystemer med fokus på tre hovedtemaer: sirkulært design, verdibevaring og lukking av materialkretsløpet. Med tilnærmingen «Design for Circularity" tar selskapet hensyn til verdikjeden for batteriteknologi fra starten av. På Mercedes-Benz eCampus, som åpnet i Stuttgart-Untertürkheim i 2024, integreres sirkulær tankegang allerede i utviklingen av nye battericeller. Produksjonen av batterier til elektriske biler fra Mercedes-Benz skjer på en netto CO2-nøytral måte i fabrikker på tre kontinenter. Lokal produksjon av batterier er en viktig del av den bærekraftige forretningsstrategien til Mercedes-Benz.

Som en del av sirkulær tankegang og for å spare ressurser, tilbyr selskapet bearbeidede batterier som reservedeler for alle sine elektriske kjøretøy. I tillegg har Mercedes-Benz Energy etablert en vellykket forretningsmodell med storskala stasjonære lagringsløsninger. Batterier som ikke lenger er egnet for kjøretøy kan nyte et nytt liv som en del av et energilagringssystem.

Kilde: Pressemelding fra Mercedes-Benz

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125