23948sdkhjf

Nye elferjer har havarert seks ganger i løpet av ni måneder

Årsakene skal være ombygging og justeringer, bytte av motorer og reklamasjonssaker på utstyr på ferjene.

To nye hybridferjer – «Fjordstrøm» og «Fjordtinn» er i løpet av året blitt satt i drift på to større og viktige strekninger ved Bodø.

Men etter at ferjene er blitt satt i drift har de hatt seks havarier på ni måneder, noe som er langt mer enn vanlig for ferjer i fylket.

Ikke gått etter planen

Det er Norled som drifter ferjene, og kommunikasjonssjef i selskapet, Cahtrine Gjertsen, bekrefter overfor NRK at ikke alt har gått etter planen. Hun peker på følgende utfordringer: Ombygginger og justeringer, bytte av motorer og reklamasjonssaker på utstyr.

Nordland er ikke det eneste stedet som har hatt utfordringer med nye el- eller hybridferjer. Flere steder har det vært trøbbel med å opprettholde rutetilbudet med de «grønne ferjene».

Det er et uttalt mål fra norske myndigheter å øke antall ferjer som går på «grønt drivstoff».

Gamle ferjer færre havarier

På grunn av motorhavariene på de nye båtene i Nordland, er det blitt satt inn «gamle» ferjer, som går på fossilt drivstoff. Tall som NRK har hentet inn, viser at disse har hatt langt færre havarier enn de nye elferjene.

I løpet av de siste ni månedene har strekningene elferjene har trafikkert blitt erstattet av eldre fartøy hele 81 dager.

De to nye ferjene – MS «Fjordstrøm» og MS «Fjordtinn» er bygget hos Brødrene Aa i Hyen.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062