23948sdkhjf

Seks Azimuth Thrustere til Østensjø Flaggskip

Brunvoll har inngått kontrakt med Astilleros GONDAN om levering av en pakke bestående av azimuththrustere til et Ocean Energy Support Vessel (OESV). F

Fartøyet, designet av Salt Ship Design, vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere. 

Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.

Tre framdriftsthrustere

Brunvolls leveranse består av tre azimuth-fremdriftsthrustere i akterenden av fartøyet, hver med en effekt på 1900 kW. I forskipet vil fartøyet ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere på 1600 kW, hvorav to av thrusterne også vil fungere som tunnel-thrustere i opptrukken posisjon. 

Alle thrusterne er designet for å møte de strenge kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner, inkludert høy rotasjonshastighet og rask propellakselerasjon.

Denne konfigurasjonen, med tre opptrekkbare azimuth-thrustere i baugen på denne typen fartøy, er unikt. Tradisjonelt har denne typen fartøyer vært utstyrt med en opptrekkbar azimuth-thruster, samt to tunnel-thrustere. Arrangementet på dette skipet vil forbedre DP-kapabiliteten og vil samtidig forbedre systemets redundans og operasjonelle ytelse.

De kombinerte opptrekkbare azimuth- og tunnel-thrusterne er av Brunvolls nyeste og mest kompakte design, med en betydelig lavere byggehøyde sammenlignet med tradisjonelle kombinerte azimuth/tunnel-thrustere. Dette gir mulighet for et plasseffektivt arrangement.

- Verdsetter langsiktige relasjoner

- Østensjø har en praktisk tilnærming når vi utvikler et nytt fartøy, og vi vurderer grundig ulike alternativer. Basert på vår erfaring var det en enkel beslutning å velge Brunvoll til dette prosjektet. Vi verdsetter langsiktige relasjoner, produktkvalitet og pålitelig service, og verftet anerkjente også Brunvoll sin nøyaktighet når det kommer til leveranser nøyaktighet og teknisk bistand, sier Egil Arne Skare, Chief Project Officer hos Østensjø Rederi.

- Vi ønsket et fartøy med god DP-kapabilitet og høy effektivitet. Det er derfor har vi valgt å ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere i forskipet. Vi opplever noen ganger at tunnel-thrustere ventilerer under DP-operasjoner i grov sjø, og de opptrekkbare thrusterne løser dette problemet samtidig som de gjør systemet mer redundant og effektivt, legger han til.

Brunvolls leveranse inkluderer også selskapets eget fremdrifts- og thrusterkontrollsystem, BruCon PTC. For forbedret overvåking og beslutningsstøtte for vedlikehold og energieffektiv drift, vil fartøyet være utstyrt med Brunvolls tilstandsovervåkingssystem, BruCon CMS.

Designet av Salt Ship Design

OESV-en er designet av Salt Ship Design og vil være utstyrt for å utføre et bredt spekter av operasjoner. Dette inkluderer arbeid innen havenergi, inkludert inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR), konstruksjon, gangvei/flotell-tjenester og kabellegging. 

Dette er en allsidig plattform som sikrer at fartøyet kan operere på tvers av flere segmenter, noe som gir effektivitet og operasjonell fleksibilitet. Hoveddimensjonene til fartøyet er som følger: en lengde på 120 meter, en bredde på 23 meter, og en kapasitet til å huse et mannskap på 180 personer.

Kilde: Pressemelding fra Brunvoll

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063