23948sdkhjf

Den største enkeltkontrakten for Myklebust Verft

Myklebust Verft og Rem Offshore har gjort avtale om bygging av et IMR-fartøy (Inspection, Maintenance and Repair). En slik avtale har mange positive sider ved seg og gir blant annet lenger ordrehorisont og kontinuitet for verftet.

Dette er også historisk den største enkeltkontrakten for Myklebust Verft.

Den vil skape betydelig aktivitet og ringvirkninger i næringslivet regionalt og nasjonalt.

Det nye skipet har et tilpasset design basert på Skipsteknisks ST-245-design, som verftet allerede har under bygging for Rem Offshore. Skipet vil videre bli utrustet med stor hangar for avanserte dypvannsoperasjoner gjennom moonpol. I tillegg vil skipet blant annet være utstyrt med en 250 tonns kran og Dual-Fuel Methanol-motorer i kombinasjon med batteripakker. Skipet skal leveres i andre kvartal 2027.

Erfaring og samarbeid

Leiv Sindre Muren, adm. dir. ved Myklebust Verft, trekker fram verftets kompetanse og det tette samarbeidet med den maritime klyngen på Nordvestlandet som sentrale suksessfaktorer for et slik prosjekt.

- Dette prosjektet drar nytte av vår erfaring med bygging og konvertering av denne type tonnasje og involverer i tillegg til egen kompetanse, en rekke dyktige leverandører i nærområdet. Godt samarbeid med involverte aktører er avgjørende for å lykkes med dette prosjektet, sier han.

Gjennom en langsiktig avtale mellom Rem Offshore og DeepOcean er skipet sikret oppdrag som inkluderer en åtteårig vedlikeholdsavtale med Equinor.

I gang med første skip

- Det er gledelig for oss å nok en gang å kontrahere med Myklebust. Verftet er godt i gang med bygging av første skip, og vi har tillit til at verftet vil levere høy standard og god kvalitet på et viktig prosjekt som dette, sier Lars Conradi Andersen, adm. dir. i Rem Offshore.

Det står igjen enkelte detaljer før avtalen mellom verftet og rederiet er effektiv, en avtale som blant annet inkluderer opsjon på ytterligere et skip.

Kilde: Pressemelding fra Myklebust Verft

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.668