Hurtigbåt-elektrifiseringen drar ut i tid
Brødrene Aa er en av båtbyggerne som leverer elektriske hurtigbåter.
Verftet leverer ifølge NRK snart den første av tre hurtiggående katamaraner med batteriteknologi.
- Teknologien er ikke dyrere
Adm. dir. i selskapet, Tor Øyvind Aa sier at teknologien allerede nå er tilgjengelig og at utslippene kan fjernes uten at det koster fylkeskommunene noe ekstra.
- Så kravet om nullutslipp på kortere ruter er mulig å gjennomføre i dag, sier han.
Brødrene Aas katamaraner har behov for 25 prosent diesel i energimiksen. Fartøyet som leveres Vestland fylkeskommune skal trafikkere Kristiansund-Trondheim.
Dyrtid og pengemangel
Å elektrifisere hurtigbåtsambandene langs kysten har det vært politisk enighet om lenge. Men dyrtiden som både fylker og kommuner nå merker, gjør at pengemangelen utsetter satsingen. Et flertall i Vestland fylke mener nå at man må utsette overgangen til utslippsfrie hurtigbåter til tidligst 2029, skriver NRK.
Og som så mye annet i kommune- og fylkesøkonomien for tiden ønsker ikke staten å være med på spleiselaget for å elektrifisere hurtigbåtene.
En elektrifisering vil ha en merkostnad på 1,5 milliarder kroner. Regjeringen vil bidra med 240 millioner kroner til Hurtigbåtprogrammet.
Og siden ikke staten vil være med på å spleise på dette, har Vestland fylket trukket anbudet, som de allerede gikk ut med i 2023.
Stor-forurenser
NRK skriver at de 200 hurtigbåtene som er i drift i Norge i dag, forurenser ni ganger mer enn personbiler og fire ganger mer enn fly pr. transportkilometer.
Kilde: NRK