Hydro øker tempoer i det grønne aluminiumskiftet
Hydro lanserte sin strategi fram mot 2030 for ett år siden, med opptrapping av vekstambisjoner innen resirkulering av aluminium, ekstrudering og produksjon av fornybar kraft.
Hydro vil gjennomføre sitt veikart for avkarbonisering, og bidra til en omstilling som er rettferdig og naturpositiv, samtidig som markedet for grønnere aluminium videreutvikles.
Styrker fokuset
Ett år etter lanseringen av den nye strategien styrker Hydro nå sitt strategiske fokus, og vil allokere kapital i tråd med strategien.
– Hydro har et solid grunnlag for å utnytte muligheter til langsiktig verdiskaping i aluminiummarkedet. For å styrke vår posisjon som ledende leverandør av aluminiumløsninger med høy kvalitet og lavt karboninnhold, fokuserer vi nå mer på strategisk kapitalallokering, lanserer et nytt forbedringsprogram fram mot 2030 og øker innsatsen på lønnsom vekst gjennom hele verdikjeden – samtidig som vi fortsetter å levere god avkastning til våre aksjonærer, sier konsernsjef Eivind Kallevik.
Hydros verdikjede har en unik fordel under krevende markedsforhold. For å styrke denne fordelen ytterligere, lanserer Hydro nå et nytt forbedringsprogram på 6,5 milliarder kroner for å gjøre den enda mer robust og bidra til økt verdiskaping fram mot 2030.
Batteri og hydro ikke lenger i fokus
For å rendyrke satsingen på Hydros strategi fram mot 2030, og på bakgrunn av krevende markedsforhold for batterier og grønt hydrogen, vil batterimaterialer og grønt hydrogen ikke lenger være strategiske vekstområder for Hydro, og det vil ikke allokeres mer kapital til disse virksomhetene. Forretningsenhetene Battery og Havrand vil derfor fases ut.
Hydro vil fortsette å støtte Hydrovolt som industriell eier, i tett samarbeid med resirkuleringsvirksomheten og strategiske partnere. Når det gjelder grønt hydrogen, vil Hydro fortsette å teste teknologien ved resirkuleringsanlegget i Høyanger for intern avkarbonisering.
– Strategien fram mot 2030 er klar, og vi gjør stadige framskritt mot ambisjonen om å være en pioner i det grønne aluminiumskiftet. Vi skaper vekst i resirkulering av aluminium, ekstruderte produkter og fornybar energi, i tillegg til en bredere satsing på bærekraft. Vi styrker Hydros posisjon til å skape verdier og utnytte nye muligheter i markedet underveis i det grønne skiftet, sier Kallevik.
Aluminium er en kritisk råvare
Europakommisjonen har ført aluminium opp på listen over kritiske råvarer for EU. Etterspørselen etter aluminium er ventet å øke betydelig fram mot 2050, drevet av elbiler, fornybar energi og infrastruktur. Dette skaper muligheter for Hydros lavkarbon- og resirkulerte produkter. Selv om det fortsatt er press i markedet på kort sikt, blant annet i form av svak europeisk etterspørsel etter ekstruderte produkter, vil Hydros integrerte verdikjede, sterke markedsposisjoner og satsing på bærekraft gi selskapet en unik posisjon i et avkarbonisert samfunn med sertifiserte, sporbare lavkarbonprodukter.
Hovedpunkter:
·Lansering av nytt forbedringsprogram som skal gi 6,5 milliarder kroner i forbedringer innen 2030
·Forbedringstiltak skal styrke Recycling og Extrusions fram mot 2030, potensialet for justert EBITDA i 2030 opprettholdes tross krevende markedsforhold
·Aktiviteter i Battery og Havrand fases ut
·Salget av Hydro REDUXA og Hydro CIRCAL økte med mer enn 20 prosent i 2024, til tross for svake markeder i Europa og Nord-Amerika, bygger kompetanse for framtidig virksomhet med partnere
·Investeringsmålet på 15 milliarder kroner opprettholdes for 2025 og på mellomlang sikt, med fleksibilitet for ytterligere økning på opptil 1-2 milliarder årlig
·Antatt driftskapital på 29 milliarder kroner i 2024 og en ytterligere økning på 1 milliard kroner i 2025, grunnet høyere priser oppstrøms og svakere krone som utligner bedre resultater
·Utdeling til aksjonærene i tråd med utbyttepolitikken og målet i kapitalstrukturen
Kilde: Hydro