Miko Marine med større oppdrag for Odfjell Drilling
Miko Marine AS har nylig levert en ordre til Yantai CIMC Raffles Yard, via Odfjell Drilling, på 13 sjøkistelokk til den halvt nedsenkbare drillriggen Deepsea Yantai.
Installasjonen av lokkene ble gjort ved CCB-verftet på Ågotnes i slutten av oktober.
Lage vanntette forseglinger
Hensikten var å lage vanntette forseglinger for en kvadrant av riggen om gangen. Odfjell Drillings vedlikeholdsteam kunne da trygt inspisere og skifte ut alle ventiler inne i sjøkistene under riggens første 5-årsklassing (SPS).
Muligheten til å jobbe inne i sjøkistene uten at riggen trenger å gå i tørrdokk forventes å gi eierne kostnadsbesparelser og reduserer nedetiden for riggen. Sjøkistelokkene, som ble levert tidligere i år, målte hver 900 x 600 mm og er designet til å passe nøyaktig til kurvaturen langs riggens pontonger, ble installert av dykkere mens riggen lå langs kaien ved CCB.
Etter klassingen vil lokkene lagres på riggen hvor de vil være tilgjengelige for bruk under påfølgende inspeksjoner og vedlikehold gjennom riggens levetid.
Redusere kostnader
- Odfjell Drilling viser seg innovative ved deres løsning for å redusere kostnadene og nedetiden som vanligvis er forbundet med periodisk sertifisering og annet vedlikehold. Selv om Miko Marine AS har laget mange typer og størrelser sjøkistelokk er omfanget av denne ordren relativt stor og tidsrammen for design og levering gjorde hele jobben krevende, sier Kåre Anthonsen, leder for forretningsutvikling hos Miko Marine. Han sier det var meget tilfredsstillende å se at lokkene satt som de skulle og gir all honnør til ingeniørene sine for jobben som er gjort.
- Det at vi har ekspertise knyttet til ulike lukkedesign og festemetoder gjør oss i stand til raskt å møte behovene til skips- og riggoperatører som ønsker å unngå en kostbar tørrdokking. For oss er dette en veldig inspirerende erfaring, legger han til.
Utført på verftet og på feltet
Deepsea Yantai har et Global Maritime 4D-design bygget for Nordsjøforhold og på vanndybder på opptil 1200 m. Den ble bygget ved CIMC Raffles Offshore-verftet i Yantai, Kina i 2019 og Odfjell Drilling har drevet den i de norske farvann på vegne av eieren. 5 års-klassingen er utført dels på feltet og dels på CCB-verftet på Ågotnes av DNV med sikte på å fornye fartøyets sertifisering.
Miko Marine AS er basert i Oslo og tilbyr en rekke produkter for undervanns avblendinger samt til bergings-, offshore- og maritim industri for øvrig. Selskapets ekspertise innen skroglukking har utviklet seg fra magnetisk plaster, som ble lansert i 1996. Disse kan brukes til raskt å forsegle skrogskader og gjøre det mulig å flytte en rigg eller fartøy trygt til et verft for permanent reparasjon etter en skade.
Blant selskapets seneste nyvinninger er oljetømmingsverktøyet Moskito som er den første enheten som kan gjøre det mulig å hente bunkersdrivstoff og andre hydrokarbonlaster raskt og enkelt ut av tankene til senkede fartøyer.
Kilde: Pressemelding fra Miko Marine