Millionbot for ulovlig skipsopphugging
Miljødirektoratet meldte i 2019 rederiet Teekay, nå Altera Infrastructure Norway , AS for ulovlig eksport av avfall.
Tidlegere i år ga Økokrim rederiet forelegget på åtte millioner kroner. Altera har nå akseptert boten.
Skal kjenne til dette
– Norske rederier skal kjenne til at det er ulovlig å eksportere skip som er avfall, med mindre de har bevilling fra Miljødirektoratet. Det er også godt kjent at vi ikke tillater eksport av skip som skal til India, Pakistan eller Bangladesh, sier avdelingsdirektør Anne-Marie Viklai Miljødirektoratet.
Skipene blir hugget opp ulovlig på en strand i India
De to Teekay-skipene "Navion Scandia" og "Alexita Spirit" gikk i si tid i Nordsjøen som skyttel-tankere. De endet opp ulovlig på en strand i Alang i India. Det er ikke lov å eksportere slike skip til opphugging uten tillatelse fra Miljødirektoratet. Direktoratet gir ikke tillatelse til eksport av skip ut av OECD-området for opphugging på strender.
– Forventningen vår er at norske rederiet tar sitt miljøansvar og følger miljøkravene. Vi meldte rederiet fordi vi ser svært alvorlig på eksport av avfall som kan gi store miljøkonsekvenser i utviklingsland med svakere miljølovgiving enn Norge, sier Anne-Marie Vikla.
Samarbeidet Miljødirektoratet vi har med Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Kystvakta er viktig for å stoppe denne typen miljøkriminalitet.
Millionbøter for ulovleg opphugging
Dette er andre gangen en melding fra Miljødirektoratet har ført til millionbøter for brot på ulovlig eksport av skip til opphugging. Skipet "Tide Carrier" ("Harrier") ble i 2018 hindret i å seile fra Norge til ulovlig opphugging i Pakistan.
Singapore-selskapet Wirana Shipping fikk en bot på sju millioner kroner av Økokrim for forsøk på å smugle skipene ut av Norge. Den norske skipsrederen Georg Eide ble dømt til seks måneders fengsel.
Fakta: Ulovleg strandhogging (beaching):
*Skipshugging på strender i India, Pakistan og Bangladesh er et stort, internasjonalt miljøproblem.
*Beaching fører til direkte utslipp av en rekke farlige stoff i naturen. Arbeidet blir utført på måter som medfører fare for helsen og sikkerheten til arbeiderne.
*Strandhugging innebærer store kostnadsinnsparinger for rederiene, sammenliknet med gjenvinning på godkjente skipsgjenvinningsanlegg.
*Eksport av utrangerte skip til utviklingsland er et alvorlig brudd både på forurensningsloena og på internasjonale konvensjoner.
*Baselkonvensjonen er en internasjonal avtale for kontroll med eksport av avfall. Konvensjonen stiller krav om miljømessig forsvarlig håndtering av avfallet, og forbyr transport av farlig avfall fra rike til fattige land.
*I Norg er Baselkonvensjonen gjennomført i avfallsforskriften kapittel 13 gjennom EUs forordning om grensekryssende sending av avfall.
Kilde: Pressemelding fra Miljødirektoratet