Hydro-gaven Krossobanen åpner til 100-årsjubileet?
I 2028 vil det være 100 år siden Hydro åpnet Krossobanen på Rjukan.
Den ble gitt som en gave til innbyggerne slik at de kunne komme seg opp i høyden og se sola.
Nye EU-regler fra 2016
Siden den gang er taubanen blitt en stor turistattraksjon i Telemarksbyen.
Nye regler fra EU kan gi en utsettelse av gjenåpningen av banen. Den ble stengt 6. juli i fjor, etter en inspeksjon. Det ble avslørt mange mangler ved den 100 år gamle banen, som er et fredet kulturminne.
Telemarksavisa (TA) skriver at den regnes som Nord-Europas første totaus svevebane for personbefordring.
Krossobanen gikk gjennom en ombygging og modernisering i 1991, men til tross for dette, vil nye EU-regler gjøre det vanskelig å åpne banen før i 2028 – altså 100 år etter at den ble etablert.
Behov for 150 millioner kroner
Og det trengs store midler for å foreta de nødvendige tiltakene. I november i fjor sa styreleder Karin Rø i Krossobanen at det ville koste nærmere 150 millioner kroner å utbedre manglene.
De nye EU-reglene for taubaner trådte i kraft i 2016, og det er ifølge daglig leder i Krossobanen, Ida Notvik, ingen av leverandørene som vil levere en taubane som ikke tilfredsstiller disse kravene. De to leverandørene som er aktuelle er Garaventa og Leitner, sistnevnte kjent for en rekke skiheiser og taubaner over hele verden.
Redningsfri taubane
Det betyr at Krossobanen skal bli en redningsfri taubane, noe som betyr «at dersom banen får en driftsstans, skal det likevel være mulig å få vognene tilbake til stasjonen, slik at folk ikke må fires ned fra høyden», skriver TA.