Bergensbanen: 80 tonn med stål måtte graves fram
Stålet lå under et kompakt snødekke, som av mannskaper på stedet nærmest beskrives så hard som betong.
Snøraset på Bergensbanen mellom Hallingskeid og Myrdal var stort, og et vind- og snøfokk-bygg ble tatt av snømassene.
Ødelagt
Det har de siste dagene vært et omfattende arbeid med å grave fram overbygget igjen. Og overbygget i stål ble sterkt maltraktert av snømassene.
Bane Nor opplyser til Avisa Hordaland at det er snakk om mer enn 80 tonn med stål som har ligget hulter-til-bulter under snømassene, og som nå er gravd fram.
– Det har vært pluss/minus 40 medarbeidere i sving. Noen trekker i trådene, men de fleste har vært i fjellheimen og jobbet, sier pressevakt i Bane Nor, Harry Korslund, til lokalavisa.
Bane Nor har fått god hjelp av medarbeidere fra Mesta og Veidekke til å gjøre ryddejobben.
Sementhard snø
Korslund kan fortelle at var sementhard snø og at det er anslått at det lå 86 tonn med stål hulter-til-bulter godt pakket i snømassene.
Arbeidene de gjorde var gull verd, for ved 23-tiden sist lørdag kunne Bane Nor melde at Bergensbanen var åpen for trafikk igjen.
Vind- og snøfokk-overbygget blir ikke bygget opp igjen nå, men senere, ifølge avisa.