Kongsberg Maritime leverer første Reach Remote USV
Dette banebrytende fartøyet markerer en betydelig milepæl for samarbeid mellom Kongsberg Maritime, Reach Subsea, Massterly og Trosvik Maritime.
Reach Remote 1 er designet for å revolusjonere offshore-operasjoner, og er fullpakket med banebrytende Kongsberg-teknologi.
Intensive sjøforsøk
Leveringen følger et program med intensive sjøforsøk, overvåket av klassifikasjonsselskapet Det Norske Veritas (DNV) og Sjøfartstilsynet.
Dens første oppgave vil være å gjennomføre undervannsundersøkelser utenfor kysten av Haugesund, men potensielle anvendelser strekker seg langt utover dette. Det andre fartøyet, Reach Remote2, forventes nå å begynne sjøforsøk.
- Reach Remote er en ekstraordinær reise, som samler den unike ekspertisen til Kongsberg Maritime, Reach Subsea og Massterly for å forme fremtiden for ubemannede offshoreoperasjoner. Vi er begeistret over å se Reach Remote 1 seile og forberedt på sitt første oppdrag, sier Bjørg Mathisen Døving Reach Subsea i en pressemelding.
KM var hovedentreprenør
Kongsberg Maritime fungerte som hovedentreprenør for dette nøkkelferdige prosjektet, og tok ansvar for skipsdesign, verftslevering, forsyningskjedestyring, systemintegrasjon og igangkjøring. Selskapets ekspertise innen maritim teknologi var medvirkende til å bringe dette innovative konseptet til live.
– Det som begynte som en visjonær idé, har nå blitt en konkret realitet, sier Lisa Edvardsen Haugan, president i Kongsberg Maritime.
-Reach Remote 1 USV er et bevis på vår forpliktelse til å flytte grensene for maritim teknologi. Vi er stolte over å ha samarbeidet med Reach Subsea, Massterly og Trosvik Maritime om dette banebrytende prosjektet. Ettersom verden går over til mer bærekraftig og effektiv drift, er denne banebrytende klassen fartøy klar til å spille en viktig rolle i å forme fremtiden for offshoreaktiviteter, fortsetter hun.
Overvåket fra annet fartøy
Under sjøforsøkene ble USV overvåket og kontrollert fra et midlertidig, mobilt Remote Operations Center (ROC) plassert ombord på et støttefartøy Avant, som holdt seg i nærheten under flere dager med forsøk. Når USV starter pilotoperasjoner, vil Massterly, som er en joint venture mellom Kongsberg Maritime og Wilhelmsen, kontrollere USV fra det landbaserte ROC i Horten.
En nøkkelfunksjon i Reach Remote USV-designen er dens evne til å operere uten mannskap, fjernstyrt fra ROC. Denne tilnærmingen gir betydelige fordeler når det gjelder driftskostnader, sikkerhet og utslipp, sammenlignet med å utføre de samme oppgavene med et mye større, bemannet fartøy.
Samarbeidet med DNV
For å sikre det høyeste nivået av sikkerhet og pålitelighet, har Kongsberg Maritime innarbeidet utprøvd teknologi i fartøyets design. Selskapet jobbet tett med Det Norske Veritas (DNV) og Sjøfartstilsynet for å navigere i de unike regulatoriske utfordringene knyttet til ubemannede fartøy.
Økt ekstern og autonom funksjonalitet vil gradvis bli introdusert i en trinnvis tilnærming i påvente av teknologiberedskap.