Fremdrifts- og manøvreringskontrakt for Kongsberg Maritime
Disse fartøyene er for tiden under bygging ved Sefine Shipyard i Tyrkia.
Kongsberg Maritimes utstyrspakke inkluderer et innovativt fremdriftssystem som kombinerer Promas-systemer med dobbel kontrollerbar pitch-propell (CPP) for høy effektivitet ved patruljehastigheter med en enkelt Kamewa-vannjet for å gi «boost»-kraft for høyhastighetsdrift.
Det går fram av en pressemelding fra Kongsberg Gruppen.
God framdriftskraft
Denne konfigurasjonen optimaliserer fremdriftskraft, hastighet og manøvrerbarhet, og sikrer god ytelse og effektivitet for disse nye fartøyene.
Fartøyene vil ha Combined Diesel and Gas Turbine (CODAG) fremdrift. Denne består av doble dieselmotorer og en sentralt plassert 23 megawatt gassturbin for direkte å drive vannstrålen med en diameter på 160 centimeter, som er i stand til å slippe ut mer enn 30 kubikkmeter vann pr sekund.
Økt manøvrerbarhet
Bruken av twin Promas CPP for hovedfremdrift, ved hastigheter over 40 knop når vannstrålen brukes for å øke kraften, er en innovativ tilnærming. KM gjennomførte omfattende hydrodynamiske analyser for å integrere skrogformen og to forskjellige typer fremdrift i ett system som gir økt manøvrerbarhet, hastighet og effektivitet.
KCR-70, basert på Sefine Shipyards FACM-70-design, er et 70 meter raskt angrepsfartøy designet for en rekke oppdrag, inkludert etterretnings-, overvåkings- og rekognoseringsoperasjoner (ISR), anti-overflatekrigføring og luftvern-krigføring.
Mer enn 40 knop
Med en forskyvning på 850 tonn er KCR-70 i stand til å nå hastigheter på over 40 knop. Med en rekkevidde på 1600 nautiske mil og en utholdenhet på syv dager, er disse fartøyene godt utstyrt for å utføre utvidede oppdrag i forskjellige operasjonsmiljøer, hetr det avslutningsvis i pressemeldingen.
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.