Kongsberg Maritime skal oppgradere Kystverkets fartøy
Prosjektet vil omfatte installasjon av Kongsberg Maritimes elektriske Rim-Drive azimuth thrustere, sammen med en oppgradering av hybridkapasitet.
Kystverket er en nasjonal etat under Nærings- og fiskeridepartementet med ansvar for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning, skriver KM i en pressemelding.
Levert ferdig i 2016 fra KM
Med tilstedeværelse langs hele norskekysten sikrer Kystverket sikkerheten og tilgjengeligheten til maritim infrastruktur, samtidig som de leverer viktige tjenester som los- og navigasjonsteknologi.
Kystverket har vært en innovativ frontløper i arbeidet med å redusere utslipp. OV «Bøkfjord» var det første hybridfartøyet, levert i 2016 og en av de første batterihybridene levert fra KM. Selskapet vil nå lede oppgraderingene til fartøyets hybridkapasitet og fremdriftssystemer, som er i tråd med Kystverkets sterke fokus på å redusere miljøpåvirkninger, utslippsreduksjon, bærekraftig forsyningskjede og sikrere drift.
- Hybridteknologien utviklet seg betydelig
Kongsberg Maritime har engasjert seg i operasjonelle og prediktive analyser, og sammenlignet dagens drivstofforbruk med flere avkarboniseringsalternativer. Disse analysene støttet beslutningstaking for å møte NCAs fremtidige mål innen utslippsreduksjoner.
- Dette prosjektet beviser at hybridteknologien har utviklet seg betydelig de siste 10 årene siden OV «Bøkfjord» ble introdusert. Den gang var det en pioner i sin tid, og i dag, gjennom denne serien av oppgraderinger, sikrer vi at den vil ha enda bedre miljøytelse i mange år fremover. Gjennom vår detaljerte analyse har vi kunnet utvide batterikapasiteten med fire ganger sammenlignet med originaldesignet, uttaler Eivind Midtlid, salgssjef Offshore Integration & Energy, Kongsberg Maritime, i pressemeldingen.
- For å maksimere utslippsreduksjonene fant vi ut at endring av fremdriftsteknologi til våre Rim-Drive azimutthrustere gjør at fartøyet kan operere i mye lengre perioder på full elektrisk, utslippsfri ren energi, legger han til.
Lader batteriene "rent"
Fartøyet lader batteriene sine med ren energi fra Norges vanndominerte kraftnett og utnytter dette i sin daglige drift, og ivaretar kystnavigasjonsinfrastrukturen. I tillegg har de nye propellene blitt hydrodynamisk optimalisert for å redusere støy betraktelig sammenlignet med forgjengerne, og forbedre mannskapsmiljøet og livet i havet under vann.
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.