23948sdkhjf

Kongsberg Maritime skal oppgradere Kystverkets fartøy

Kongsberg Maritime (KM) skal stå for en betydelig grønn oppgradering av Kystverkets hybridfartøy, OV «Bøkfjord».

Prosjektet vil omfatte installasjon av Kongsberg Maritimes elektriske Rim-Drive azimuth thrustere, sammen med en oppgradering av hybridkapasitet.

Kystverket er en nasjonal etat under Nærings- og fiskeridepartementet med ansvar for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning, skriver KM i en pressemelding.

Levert ferdig i 2016 fra KM

Med tilstedeværelse langs hele norskekysten sikrer Kystverket sikkerheten og tilgjengeligheten til maritim infrastruktur, samtidig som de leverer viktige tjenester som los- og navigasjonsteknologi.

Kystverket har vært en innovativ frontløper i arbeidet med å redusere utslipp. OV «Bøkfjord» var det første hybridfartøyet, levert i 2016 og en av de første batterihybridene levert fra KM. Selskapet vil nå lede oppgraderingene til fartøyets hybridkapasitet og fremdriftssystemer, som er i tråd med Kystverkets sterke fokus på å redusere miljøpåvirkninger, utslippsreduksjon, bærekraftig forsyningskjede og sikrere drift.

- Hybridteknologien utviklet seg betydelig

Kongsberg Maritime har engasjert seg i operasjonelle og prediktive analyser, og sammenlignet dagens drivstofforbruk med flere avkarboniseringsalternativer. Disse analysene støttet beslutningstaking for å møte NCAs fremtidige mål innen utslippsreduksjoner.

- Dette prosjektet beviser at hybridteknologien har utviklet seg betydelig de siste 10 årene siden OV «Bøkfjord» ble introdusert. Den gang var det en pioner i sin tid, og i dag, gjennom denne serien av oppgraderinger, sikrer vi at den vil ha enda bedre miljøytelse i mange år fremover. Gjennom vår detaljerte analyse har vi kunnet utvide batterikapasiteten med fire ganger sammenlignet med originaldesignet, uttaler Eivind Midtlid, salgssjef Offshore Integration & Energy, Kongsberg Maritime, i pressemeldingen.

- For å maksimere utslippsreduksjonene fant vi ut at endring av fremdriftsteknologi til våre Rim-Drive azimutthrustere gjør at fartøyet kan operere i mye lengre perioder på full elektrisk, utslippsfri ren energi, legger han til.

Lader batteriene "rent"

Fartøyet lader batteriene sine med ren energi fra Norges vanndominerte kraftnett og utnytter dette i sin daglige drift, og ivaretar kystnavigasjonsinfrastrukturen. I tillegg har de nye propellene blitt hydrodynamisk optimalisert for å redusere støy betraktelig sammenlignet med forgjengerne, og forbedre mannskapsmiljøet og livet i havet under vann.

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047