23948sdkhjf

Feirer 10-årsdagen for grønn revolusjon til havs

10 år etter at verdens første elektriske ferje ble sjøsatt, er CO2-utslippene fra ferjedriften i Norge halvert.

16. februar 2015 ble «MF Ampere» satt i drift i sambandet Lavik – Oppedal på E39 over Sognefjorden, som verdens første helelektriske ferje. 

Det ble starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten – både i Norge og resten av verden, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Fra ett til 1000 fartøy

I 2015 var de direkte CO2-utslippene fra ferjedriften på riksvegene i Norge 300.000 tonn. Statens vegvesens prognose for 2025 er 149.000 tonn – altså en halvering i løpet av ti år. Nedgangen har skjedd samtidig som trafikken har økt, og med den også størrelsen på ferjene, antall ferjer og antall avganger.

I dag seiler nesten 90 elektriske ferjer i Norge, inkludert fylkesvegsambandene. I hele verden er det om lag 270 elektriske ferjer, og totalt er det rundt 1000 fartøy av forskjellige typer som drives med batterier.

Norled var først

Men det var altså «MF Ampere» og Norled som var først.

– Ved utlysning av kontrakten for sambandet Lavik – Oppedal hadde Statens vegvesen ambisjon om at en av ferjene i sambandet skulle bli et utstillingsvindu for fremtidens energi- og miljøvennlige ferjer. Derfor ble energibruk, klimautslipp og innovasjon vektlagt i tillegg til pris ved tildeling av kontrakten, sier Edvard Sandvik, som er fagdirektør for klima og bærekraft i Statens vegvesen.

Og det ble altså Norled som vant konkurransen.

– Vi bestemte oss for å ta utfordringen og tenke nytt. Erfaringene med «MF Ampere» har vist at det lønner seg å investere i elektrisk ferjedrift, både for miljøet og samfunnet ved at det skapes nye arbeidsplasser i maritim næring og fordi elektrisk drift på sikt er billigere enn dieseldrift, sier administrerende direktør Heidi Wolden i Norled.

I dag driftes nærmere halvparten av rederiets flåte med nullutslipp.

– For Norled sin del markerer Ampere starten på miljøvennlig drift. Med den var 4 prosent av flåten vår nullutslipp, mens nærmere 50 prosent av dagens flåte drives på lav- og nullutslipp. Og vi jobber videre med at det skal bli flere, sier Heidi Wolden.

Stilte krav til rederiene

Statens vegvesen er også stolt av det som har skjedd siden verdens første batteriferje ble satt i drift.

– Det grønne skiftet i ferjenæringa er et resultat av at staten bruker sin innkjøpsmakt samtidig som rederiene, utstyrsleverandører og store deler av den maritim næring har tatt utfordringen og vært innovative, sier Edvard Thonstad Sandvik.

Statens vegvesen har også lært mye disse ti årene.

– «MF Ampere» var en pilot, og piloter har sine utfordringer, ikke minst knyttet til lading. Vi er stolte av hvordan vi sammen med Norled klarte å sette i gang utviklingen. Kombinasjonen av offentlige innkjøp, ny teknologi og næringsutvikling er det grønne skiftet på sitt beste, sier Edvard Thonstad Sandvik.

Overgangen til elektriske fartøy har også skapt store ringvirkninger på land, med bedriftsetableringer og milliardeksport fra norsk maritim industri.

Fakta om «MF Ampere»:

*Bygget: 2014 av Fjellstrand verft, Omastrand i Vestland

*Driftsstart: 16. februar 2015

*Lengde og bredde: 80,8 meter lang, 20,8 meter bred.

*Kapasitet: 120 personbiler og 350 passasjerer.

*Drift: Helelektrisk med batterier

*Klimagevinst: Sparte nærmere million liter drivstoff og 570 tonn CO2 årlig.

*Batteristørrelse: 1090 kWh

Fakta om CO2-utslipp fra riksvegfergene:

*Over halvparten av de 44 hovedfartøyene i riksvegferjedriften bruker batteri eller hydrogen som energibærer i ordinær drift.

*Utvikling i direkte utslipp av CO2 (tonn)

År Utslipp Nedgang

2015 300.000 -

2018 245.000 18 %

2020 224.000 25 %

2023 170.000 43 %

2025 149.000 (prognose) 50 %

2030 114.000 (prognose) 59 %

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125