23948sdkhjf

Pretec slår tilbake mot påstander om stål fra Russland

- Kina er selvforsynt med stål på grunn av sin omfattende egenproduksjon, og stålimporten fra Russland til Kina utgjør helt marginale volum.

Det sier adm.dir. Nina Pettersen i Sarpsborg-bedriften Pretec AS.

Pretec AS er ledende leverandør i Norge på tunnel og fjellsikringsprodukter. De leverer også produkter til prefabrikasjon av betongelementer, feste og montasjedetaljer, veilys, anlegg og grunnarbeid.

Nina Pettersen har sett seg nødt til å sende et brev til Statens vegvesen for å gjøre dem oppmerksomme på at det er kommet frem feilinformasjon og at det har vært forsøk på å få myndighetene til å endre rammebetingelsene.

- Vi får ikke russisk stål fra Kina

- Vi har opplevd at enkelte aktører i bransjen, mener at vi får russisk stål fra Kina. Det kan jeg garantere ikke er tilfellet. Vi eier vår egen fabrikk i Kina, og stålet kommer fra nettopp det landet. Mer enn 50 prosent av alt stål i verden produseres i Kina, som dermed er verdens klart største stålleverandør, sier Pettersen til Metalsupply.

Hun henviser til artikler i ulike medier der det kommer fram at kjøp av stål fra Kina innebærer stor sannsynlighet for at stålet er produsert i Russland.

-Disse påstandene gir en misvisende fremstilling av situasjonen, og vi ønsker å imøtegå dette med relevante opplysninger om temaet. Vi mener at det er useriøst og uheldig å innføre generelle handelsrestriksjoner med Kina og spesielt knyttet til en råvare som stål til vei- og tunnelbygging i Norge, sier Pettersen videre.

Kina er avgjørende for norsk industri

I brevet til SVV skriver Pretec at Kina er Norges nest største handelspartner og en kritisk del av globale forsyningskjeder i de fleste bransjer. «Kina er avgjørende for norsk industri, særlig innen sjømat og skipsfart. For et lite land som Norge er internasjonal handel en forutsetning for økonomisk vekst, innovasjon og sysselsetting», heter det.

Videre: «Å sette ytterligere restriksjoner på handel med Kina vil ikke bare svekke norsk industri, men også øke kostnadene dramatisk for offentlige prosjekter, inkludert samferdsel. Kritikken mot Kina som handelspartner må derfor balanseres med realiteten at Norge, som en liten økonomi, er sterkt avhengig av global handel».

- Vi eier eget produksjonsanlegg i Kina og har implementert strenge krav til transparens, etikk og miljøstandarder. Dette sikrer at vi leverer produkter som oppfyller både nasjonale og internasjonale krav, samtidig som vi bidrar til konkurranse, innovasjon og kostnadseffektivitet i norske veiprosjekter, sier Pettersen.

Har gode rutiner

Hun sier at Pretec og alle andre seriøse aktører i det norske markedet har svært gode rutiner og kontrollmekanismer for å sikre full etterlevelse av internasjonale sanksjonsregler.

- Vi sikrer full sporbarhet i vår leverandørkjede, og kan dokumentere at våre råvarer ikke stammer fra Russland, utdyper hun.

-Dette er allerede en krevende debatt. Vi mener derfor det er viktig å føre diskusjonen basert på fakta og i en konstruktiv ånd som fremmer norsk industriutvikling, innovasjon og bærekraft, legger Pettersen til.

Faktabasert debatt

Avslutningsvis i brevet til Statens vegvesen oppfordres etaten til å ta en faktabasert tilnærming i denne saken og at Pretec gjerne vil bidra i så henseende.

Adm. dir. Nina Pettersen sier til Metalsupply at hun ikke har mottatt noe svar på henvendelsen fra Statens vegvesen foreløpig.

Dette er Pretec AS:

Etablert: 1985 i Sarpsborg av Even Karlsen, opprinnelig som Betongbolt AS.

Navneendring: Skiftet navn til Pretec i 2004 ved etablering av første søsterselskap.

Global tilstedeværelse: Pretec Group, et heleid norsk selskap, har, i tillegg til Pretec i Norge, datterselskaper i Sverige, Danmark, Finland, Kina, Belgia og India.

Produksjon: Pretec Gruppen har produksjon i alle sine enheter, inkludert Galvano Industri på Fauske.

Ansatte: 300 globalt, hvorav 75 i Norge og 185 i Europa.

Omsetning: I Norge – 638,1 millioner kroner i 2023 (kilde: Proff.no).

Spesialisering: Ledende leverandør av stålprodukter og sikringsløsninger for veier, tunneler og bygg.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.046