23948sdkhjf

Rolls-Royce leverer avansert posisjoneringsutstyr til to nye Farstad-eide fartøy

Rolls-Royce har inngått kontrakt med verftsgruppen Vard om levering av dynamisk posisjoneringsutstyr til to konstruksjonsfartøy med DP3 klasse.
Utstyr for dynamisk posisjonering brukes for å holde fartøy i nøyaktig posisjon under krevende undervannsoperasjoner, uten bruk av ankere. DP3 er den mest avanserte klassen definert av International Maritime Organsiation (IMO). Et DP3-fartøy bygges og utstyres slik at det ingen enkelt feilkilde, inklusive brann og oversvømmelse, skal gjøre at skipet mister posisjonen.

Kontrakten med Vard er den første Rolls-Royce inngår for denne type utstyr til DP3-fartøy. Selskapet har tidligere levert et stort antall DP2-systemer til VARD Group, både til skip designet av Rolls-Royce og Vard.

– Vi er svært glade for at Farstad Shipping blir eier av de første konstruksjonsfartøyene med våre DP3-leveranser, sier Arnt-Ove Austnes, salgsansvarlig for automasjons- og kontrollsystemer i Rolls-Royce.

– Farstad er en viktig samarbeidspartner for Rolls-Royce i utviklingsfasen for nye automasjonssystemer, legger han til.

Holder posisjonen
De to nybyggene skal utføre krevende undervannsoperasjoner offshore, der det å miste posisjonen i en kritisk fase kan få store konsekvenser.

– Det utføres stadig flere undervannsoperasjoner der rigger og skip må holdes i nøyaktig posisjon uten bruk av oppankringssystemer. Sammen med økt oppmerksomhet til begrensing av risiko, bidrar det til at vi forventer en positiv utvikling når det gjelder antall DP3-fartøy fremover, sier Arnt-Ove Austnes.

De to nye fartøyene skal bygges ved VARD Group, Langsten i Tomrefjorden i Møre og Romsdal, og leveres i løpet av første halvår 2015. Leveringene fra Rolls-Royce inkluderer også motorer, thrustere, propellsystemer, ror og styremaskiner.

DP – dynamisk posisjonering – er et kontrollsystem som gjør at skip og flyttbare rigger kan holdes i nøyaktig posisjon ved hjelp av motorkraft og thrustere der ankring er umulig. Kontrollsystemet bruker blant annet satelittbaserte referansesystemer, som GPS, for å holde posisjonen.

DP klassene er beskrevet av IMO. Det er tre klasser, der operasjonens risikoprofil bestemmer klassekrav og utstyr. DP3 er per i dag den mest avanserte klassen.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078