Norsk skipsdesigner mottar internasjonal hederspris
Sigmund Borgundvåg (75), skipsdesigner hos Rolls-Royce i Ulsteinvik, mottok i går kveld en internasjonal pris for livslang innsats.
Arkivbildet viser Stad Scotsman fra 1974 (UT 704), den første i rekken designet av Sigmund Borgundvåg. Fartøyet er fremdeles i drift, nå under navnet Reliance Star 1.
Tidlig på 1970-tallet så skipsdesigneren Sigmund Borgundvåg behovet for offshorefartøyer som var tilpasset de tøffe forholdene i Nordsjøen. På kontoret i Ulsteinvik – i det som da het Ulstein Trading (UT) utviklet Borgundvåg og hans medarbeidere et nytt ankerhåndteringsfartøy og et forsyningsskip. Gode sjøegenskaper, mye fribord, stor tauingskapasitet og stor lastekapasitet gjorde dem fort populære.
De fleste av de første fartøyene fra 1970-tallet er fortsatt i tjeneste, og skulle altså sette standarden for offshorefartøy siden. I dag har Rolls-Royce notert at nærmere 800 fartøy av UT-design er levert eller under bygging. De opererer i alle verdens sentrale olje- og gassfelt. Det første UT-fart øyet var 65 menter lang, mens det siste som er kommet fra designavdelingen til Rolls-Royce i Ulsteinvik er 170 menter langt og betraktelig mer avansert på utstyrssiden.
– Det er en ære å motta en pris som dette, særlig siden det har vært en ære i seg selv å få lov til å utvikle nye fartøy gjennom så mange år. Jeg har vært heldig med timingen, og karrieren har utviklet seg i takt med det norske oljeeventyret, sa Sigmund Borgundvåg i sin takketale i går kveld. Han var også opptatt av å hedre sine mange kollegaer innen skipsteknologi.
– En skipsdesigner jobber sjelden alene, og jeg har vært heldig med ekstremt dyktige tidligere og nåværende kollegaer - både da vi jobbet hos Ulstein, og etter at Rolls-Royce overtok virksomheten i 1999.
Strengere krav på sokkelen
Gjennom 1980-årene kom stadig nye UT-modeller fra Borgundvågs hånd: Nye forsyningsskip og ankerhåndterere, vedlikeholdsfartøyer og beredskapsfartøyer. Ofte ble disse skapt for å møte nye behov og strengere krav på norsk sokkel. På nittitallet økte kravene til sikkerhet, og Borgundvåg designet skip som kunne utføre nødsleping og skadebegrensning ved oljeutslipp, og som ikke minst økte sikkerheten til mannskapet på dekk. Et av de aller siste skipsdesignene han står bak har naturgass som drivstoff.
Det har blitt mer enn offshorefartøy. Slepebåter er et annet eksempel, og også Frankrikes kystvaktfartøy er utviklet på nordvestlandet. Borgundvågs designarbeid er kjent for sikkerhet, stabilitet, kapasitet og enkle bevegelser som gjør livet om bord mer komfortabelt.
– Sigmund har påvirket en sentral del av olje- og gassindustrien slik vi kjenner den i dag. Fra havnene i sentrale byer verden rundt, som Bergen, Aberdeen, Singapore eller ved Mexico-gulfen, så kan du se de velkjente konturene av offshorefartøy som stammer fra hans første arbeid for mer enn 40 år siden. Han er fremdeles et verdifullt medlem av designteamet vårt i Ulsteinvik. Vi gratulerer med denne hedersprisen, og takker for en formidabel bransjeinnsats, sier John Knudsen, konserndirektør for Offshore i Rolls-Royce.